Tip Berurusan Dengan Pelanggan
Teks : Anys Idayu Zakaria
Kita
peniaga online, dan ada masanya kita juga pembeli online. Bagaimana
kita mahu mereka layan kita dengan baik, kita juga perlu melayan
sebaiknya pelanggan kita. Setuju
Kadang kala nak suka bila kita berurusan dengan pelanggan ni.
Membelai jiwa mereka gitu, bagi mereka faham betul-betul produk kita ini
dapat membantu atasi masalah yang mereka hadapi. Ada masanya
dalam sehari tu pelanggan yang datang senang sangat berurusan. Ada masanya yang datang
hampir semuanya serius-serius belaka. Ada yang kelakar, tak sempat kita
terangkan dia sudah buat icon ketawa gembira. Jadi kita pun ketawa
jugalah kan. Apa pun emosi kita perlu stabil, bertenang menjawab soalan.
Jika tak pasti cepat-cepat rujuk stokis, rujuk nota atau skrip jualan
yang disediakan, supaya tidak tersalah beri maklumat pada mereka.
Saya doakan semoga kalian yang mencari rezeki melalui perniagaan mendapat pelanggan yang baik semuanya. Dan semoga kita juga dapat berurusan dengan peniaga yang berhemah dan berbudi bahasa. Semahal mana pun produk kita, jika kita melayan pelanggan dengan baik, Insya Allah pasti ada rezeki Allah sudah tentukan untuk kita. Jangan kerana produk kita mahal, kita melekeh-lekehkan mereka yang bertanya, dan tidak mahu membeli, sesudah penat menjawab pertanyaan mereka.
Comments
Post a Comment