Sunday, 14 February 2016

Penulisan Lebih Baik Selepas Sertai ABDR

Keluarga Besar ABDR

Pelajar : Faizah Yusoff
Guru Online : Anys Idayu Zakaria
Sumber : http://faizahyusoff.blogspot.my/



Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera.
Saya pernah terbaca satu ungkapan yang mengatakan:
"Tulislah perkara yang pembaca mahu ingin tahu, bukan apa yang kamu mahu"
 Macam terasa pada diri sendiri bila melihatkan entri-entri saya yang dulu. Saya akan cuba menambaik baik kandungan blog ini insya'Allah.
Sudah hampir 3 bulan rupanya saya menjadi ahli keluarga ABDR, hampir terlewat untuk menulis review buku dan review kelas. Tapi tak mengapa, bak kata pepatah:
"Better late than never"
Entah betul entah tidak Bahasa Inggeris saya.
Pada asalnya saya menghubungi Puan Masayu setelah mendapat tahu daripada kakak saya tentang kisah Puan Pengetua ABDR yang berhenti kerja dan memulakan kerja dari rumah. Saya mulai mencari info dan maklumat. Saya pendamkan hasrat untuk menghubungi beliau kerana pada masa itu saya agak sibuk dengan kelas tuisyen yang silih berganti dan tak pernah putus. Faktor lain ialah capaian internet pada masa itu (awal tahun lepas) agak terhad. Sedangkan saya tahu saya harus menulis dan menulis setiap hari sebaik-baiknya.
Akhirnya nak dijadikan cerita, saya mula tekad mahu menulis walaupun asalnya saya menghubungi Pn.Masayu dek kerana mahu bertanyakan pendapat tentang mahu menulis himpunan soalan-soalan matematik untuk pelajar yang lemah matematik sahaja. Saya rasakan kenapa tidak saya menulis untuk berkongsi cerita tentang khidmat hometuition saya yang selama ini saya lakukan sendiri sampai hari ini. Disamping mencari idea mengumpulkan modul-modul matematik, saya boleh berkongsi idea juga. Alhamdulillah akhirnya, di sini lah saya menjadi sebahagian kecil dari warga ABDR yang hebat-hebat belaka.
Saya diletakkan di bawah tunjuk ajar Cikgu Anys Idayu. Terima kasih cikgu sebab selalu layankan saja soalan-soalan saya yang entah apa-apa. Kadang-kadang saya akui agak kelam idea memandangkan bila melihat blog rakan-rakan yang lain kebanyakannya mempunyai produk dan cantik-cantik tersusun blog mereka. Sedangkan saya selalu cerita perkara yang sama. Modul saya pula bukan saya tak mahu masukkan di sini tetapi macam atk yakin untuk saya tunjukkan di sini. Keyakinan tu memang selalu membunuh niat saya.
Saya mula belajar satu persatu dan penulisan saya, saya rasakan semakin baik dari satu entri ke entri yang lain. Tak tahu lah apa kata pembaca saya. Kadang-kadang terfikir juga, entah-entah saya yang menulis syok sendiri. Dah lah asyik terlepas hari, kadang-kadang 2,3 hari baru muncul satu entri, sedangkan kata sifu saya Cikgu Anys, entri ni macam satu kad nama untuk kita. Maaf ya cikgu, saya tak berjaya lagi dalam ujian 'istiqamah' walaupun pernah tulis pasal tajuk Istiqamah. 
Saya selalu menjadi 'silent reader' dalam kelas. Bila mahu bertanya, saya akan mesej tepi Cikgu Anys. Ketakyakinan pada servis sendiri masih menebal. Entah macam mana lah ya saya mampu menjadi yakin dengan pelajar saya. Sampaikan ada yang kata, bila tengok saya tunjukkan satu-satu cara, semuanya nampak mudah. Sedikit kelebihan di situ mungkin. *Puji diri sendiri*
Apa yang saya rasa, penulisan saya sudah bertambah baik. Ini perubahan yang paling ketara, sedangkan sebelum ini saya akan menulis berjam-jam sambil memikirkan entri apa yang mahu saya tulis, tapi sekarang, cukup beberapa minit saja sudah siap satu entri. Memang ini satu kemajuan sebab saya memang tak suka menulis dari dulu. *Faktor utama sebab tulisan saya tak cantik dan tersusun*
Dan, saya mulai baca e-book Asas Blog yang akan kita peroleh setelah mendaftar menjadi ahli Akademi Bekerja Dari Rumah ini.
Bagaikan terbangun dari mimpi, rupanya bukan saya seorang punyai masalah dilema dalam mencari pekerjaan. Bezanya, wanita-wanita ini sudah lebih makan garam daripada saya dan semuanya mempunyai latar belakang pernah bekerja berbanding saya yang selepas konvo terus menjadi hometutor sepenuh masa walaupun pada masa itu pulangan tidaklah lumayan mana. Dan semangat yang luntur terus kembali berkobar-kobar untuk terus menjadi sebahagian daripada mereka yang hebat.
Hanya saya yang mampu mengubah diri saya. Kenapa mesti saya mendengar 'apa orang kata' sedangkan saya sedar apa yang saya sedang lakukan langsung tidak menyimpang dengan ajaran agama bahkan dituntut pula.
Melalui ebook Asas Blog saya semakin faham kenapa kita harus menulis dengan jujur dan penjenamaan diri sangat penting. Sungguh saya bersyukur berkenalan dengan wanita-wanita hebat ini Pn. Masayu, Pn. Nashriah, Pn. Anys Idayu. 
Kenapa? 
Kerana mereka benar mahu membantu kaum wanita bangkit untuk menjadi hebat dalam versi mereka sendiri. Bukan hebat kerana meniru orang lain. Bukan menjadi hebat kerana cuba menjadi orang lain.
Syabas team ABDR! 
Pernah saya ditegur dek kerana kesilapan menulis sumber foto dari simpanan sendiri sedangkan foto itu saya ambil dari carian google, kata sifu, kita jangan menipu pembaca kita. Jujurlah dalam penulisan. Saat itu saya terasa, memang saya tak salah membuat keputusan untuk menyertai ABDR ini.
Banyak tulisan-tulisan daripada ahli-ahli lain yang Pn. Masayu kongsikan di dalam ebook, buatkan saya yakin, saya juga mampu membina kerjaya di rumah seperti mereka. Asalkan saya tak pernah berhenti berusaha.
Walaupun hanya belajar melalui FB, kelas yang saya hadiri walaupun hanya di alam maya, terasa macam masuk kuliah universiti pula. Ya lah, seakan setiap pelajar mempuanyai akses ke portal dan mulai menjawab soalan melalui portal tersebut. Banyak perkara yang bermanfaat yang dikongsi di kelas. Dan walaupun perkara sama yang diulang setiap kali ada pelajar baru masuk ke kelas, ia seakan menjadi 'reminder' kepada diri sendiri.
Buat yang baru berkenal-kenalan dengan blog, jom sertai jemaah kami di ABDR. Jadilah hebat di atas usaha dan kepakaran sendiri. Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk semua yang sudi menyinggah.