Perancangan Pengurusan Kewangan

Sumber : Ebook Yeay Mama Sudah Resign 

 
Salah satu kelemahan paling ketara suri yang mahu bermula sebagai suri bekerja di rumah tidak ada perancangan dalam pengurusan kewangan.

+ Apabila mahu merancang untuk berhenti kerja, salah satu pelan adalah membuat matlamat kewangan.

+Matlamat kewangan perlu jelas dan spesifik. Atau dengan nama lain ia perlu diukur. Berhenti kerja adalah matlamat secara umum. Tetapi apa matlamat kewangan yang ingin dicapai.

+Sangat penting untuk berbincang dengan suami (pasangan) agar matlamat kewangan ini mampu membantu hala tuju kewangan keluarga.

Senaraikan perkara berikut.

1. Sumber pendapatan.

2. Senarai hutang.

3. Senarai simpanan.

+Tiga perkara di atas sangat asas untuk dikenalpasti. Berapa sumber pendapatan dari kerja sedia ada. Apabila berhenti kerja kelak, apakah sumber pendapatan baru yang akan diusahakan.

+Sumber pendapatan baru itu mungkin sudah pun dimulakan tiga tahun lebih awal sebelum berhenti kerja. Buat matlamat pendapatan dari sumber pendapatan tersebut.

+Contoh, pendapatan sedia ada adalah 3K sebulan, jadi apakah strategi yang digunakan untuk mencapai matlamat RM3K pendapatan sampingan sebagai menggantikan gaji sedia ada.
.
.
.


Jom baca lagi dalam EBOOK YEAY MAMA SUDAH RESIGN 

Ebook bonus pendaftaran ke kelas online blog ABDR


Bagi yang berminat untuk sertai kelas urus akaun bisnes, juga dialu-alukan ya, Boleh hubungi saya untuk dapatkan maklumat terkini kelas :) 

Comments

Popular Posts