Sunday, 23 August 2015

Rawatan Meningkatkan Mata lemah

Assalamualaikum..

Ini tips rawatan untuk meningkatkan power of our eyes. Ni penting untuk orang yang matanya lemah. Otot mata menderita dari sehari ke sehari, sebab hari-hari berfungsi, kita bangun tidur, mata kita yang function dulu. So, makin hari mata akan kurang power & penglihatan akan kabur atau kurang jelas.
Untuk maintain kekuatan mata, kita kena ikut sunnah dalam solat. 

Iaitu, kekalkan mata terbuka ketika sujud, melihat titik tengah sejadah. Dan ketika berdiri, fokuskan mata pada titik tengah di sejadah juga. Ini kerana, bila kita fokus pada titik tengah tu time kita rukuk, otot mata kita akan tekan anak mata kita untuk tingkatkan penglihatan dan bila kita bangun, otot tu relax. Dan bila kita sujud pulak, otot mata menguncup sebab jarak antara penglihatan kita dan tempat sujud tu. Bila kita bangun, otot mata kita akan relax balik. Solat dgn cara yg betul akan membuatkan otot dan saraf mata bersenam. Kita boleh praktik sebanyak 17 kali (solat fardhu) atau lebih kalau kita nak (solat sunat).

Nabi Muhammad SAW selalu pesan untuk buka mata ketika sujud dan kita selalu tak tahu kenapa. Dan sekarang, bukti dari kajian saintis ada kebenarannya. Memang sangat bagus untuk meningkatkan penglihatan mata kita.

Subhanallah untuk hikmah di sebalik membuka mata time sujud ni. Benda ini selayaknya dibaca dan dikongsi kepada orang lain. Share dan jangan berhenti dari meraih ganjaran dari Allah SWT.
.
.
.
Jom kita share supaya lebih ramai dapat manfaat dan boleh diamalkan setiap kali solat.
.
.
.
.
‪#‎anysidayuzakaria‬
‪#‎tipgroupamaltilljannah‬
‪#‎Guruonlineabdr‬
‪#‎Janapendapatandenganakademibekerjadirumah‬