Suri Mahu Bekerja Dari Rumah

7. Matlamat untuk sukses.
Apabila suri mahu bekerja dari rumah, akan melihat banyak peluang yang datang. Selalunya juga banyak idea yang mula menerjah. Tetapi sangat jelas apabila melihat atau membaca kisah kejayaan ikon yang suskes lihat apa yang dilakukan. Lihat apa yang diusahakan. Sangat ketara perkara yang diusahakan adalah melekat tebal dalam fikiran dan tindakan. Matlamat yang jelas untuk sukses di sini maksudnya apa jenis bisnes yang mahu dilakukan. Fokus mahu jadi usahawan kek, usaha jahitan atau usahawan pemasaran online. Matlamat yang jelas menyebabkan kebanyakan suri mudah terikut-ikut, tidak ada pegangan yang kejap dan tidak ada ketetapan disiplin.

8. Tidak ada gangguan rakan sekerja.
Boleh sahaja memberi fokus kepada kerja tanpa perlu memberi peluang orang lain meganggu. Tidak ada masa untuk sembang kosong, gosip pejabat atau berjumpa rakan-rakan kerja yang tidak digemari. Suri boleh sahaja tidak mengaktifkan diri di lama sosia atau menyatakan tidak mengaktifkan telefon tangan.

9. Boleh melakukan aktiviti riadah pada masa-masa yang digemari.
Kebiasaan bagi mereka yang tinggal di bandar besar, kesesakan lalu lintas adalah rutin yang menjemukan. Ia tidak bagi mereka yang bekerja sendiri atau bekerja di rumah. Boleh pelbagaikan apa sahaja aktiviti bermanfaat pada sebelah pagi. Contohnya pada awal pagi atau waktu petang.
Kerana ketika wanita lain sibuk di ke pejabat anda boleh sahaja berlari-lari di kawasan taman memulakan aktiviti senaman. Begitu juga pada waktu petang boleh memilih mana-mana taman yang lapang untuk bawa anak-anak riada bersama. Menari bukan!

10. Sentiasa berada di persekitaran keluarga.
Keluarga adalah salah satu matlamat utama bekera dan berada di rumah. Tidak kira ketika anak-anak gembira, sedih dan sakit anda sentiasa ada di sisi. Inilah masanya memenuhi aktiviti berkualiti 24 jam sama ada urusa kerja atau keluarga. Dua ini sangat penting, kerana masa bersama anak-anak hanya sekali sahaja dalam hidup, Ketika mereka sakit kit ada untuk merawat tanpa perlu mengambil cuti. Ketika anak sedang membesar kita ada untuk meransang dan memberi sepenuh kasih sayang dan perhatian


BACA LAGI DALAM EBOOK YEAY MAMA SUDAH RESIGN

Bagi suri yang sangat teruja dan tidak sabar untuk berhenti kerja, baca dulu pengalaman dan kisah inspirasi mereka yang sudah letak jawatan dalam Ebook YMSR ini. 
Boleh mula buat tempahan hari ini dengan harga promosi hanya RM20. Harga sebenar RM30 
Boleh terus tempah di sini 

Tinta Pengarang
Bahagian 1:
Bab 1: Saya mahu jadi WAHM- Nor Atiqah Hamidi
Bab 2: ‘Resign’bukan bermaksud tidak bekerja-Nora Afzam
Bab 3:Impian seorang isteri- Izzah Razak
Bab 4: Saya Kini Suri Sepenuh Masa- Umi Arbee.
Bab 5: Saya Tidak Gembira Bekerja-Rahayu Rashid
Bahagian 2: Soal Jawab (Q & A)
Bahagian 3: Perkongsian Pengalaman 10 Usahawan (Bisnes Dari Rumah)
1. Suhaila Amirrudin, Usahawan Pakaian/ Produk Kanak-Kanak
2. Khairina Yaacob, Usahawan Jahitan Pukal/Baju Menyusu
3. Wani Hamid Jurulatih Akaun/Kewangan
4. Mardhiah Shamsuri, Pengasas Komunit Lovely Live
5. Farah Hafizah, Seni Kraf Kreatif
6. Nor Fahdillahtul Lela Khalil, Pengasas Tart Shell
7. Tengku Azuriyah Tengku Mohamad, Seni Kreatif Sulaman dan Jahitan
8. Hijarina Othman, Usahan Produk Makanan dan kraf Sarawak
9. Faziatun Nisa’ Yusof Basha, Usahawan Makanan
10. Zaila Mohamad, Usahawan dan Guru Online.

Comments

  1. Artikel yang sangat bermanfaat. Saya percaya ramai ibu yang nak amalkan tips ni tapi tak ada masa! Jom, pergi ke website pasal pengurusan masa ibu bekerja yg super sibuk dan nak jadi supermommy. Alhamdulillah, dah beribu-ribu ibu bekerja yang transform dan boleh amalkan parenting dan didik anak2 setiap hari. www.efficient2me.com

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts