Mula Berniaga Secara Sampingan Dahulu

Perkongsian dari Dr. Azizan Osman:
Maaf, saya tidak mengajar anak didik saya yang selama ini bekerja untuk berhenti kerja dan terus berniaga serta berniaga buka kedai besar-besar dan dapatkan modal pinjaman. Akan sampai masanya bila mereka patut berhenti atau wajib berhenti.

Bagi saya itu cara permulaan bisnes yang paling bangang.
Jika anda tidak pernah berniaga dan tiba-tiba nak buat pinjaman untuk berniaga, soalannya, berapakah banyak ilmu perniagaan yang terbukti berjaya yang anda ada?

Apakah beza ilmu dan pengalaman anda berniaga dengan anak berumur 7 tahun jika mereka datang kepada anda dan berkata, saya nak berniaga dan buat pinjaman RM10K-RM50K untuk mulakan perniagaan.

Apa anda jawab?
Kalau sesetengah orang Melaka, jawabnya kasau sikit. Hawaw kau nak berniaga belajar pun tak habis. Masalahnya bukan masalah belajar pun tak habis, kat sekolah tu ada ajar ilmu bisnes ke dan yang mengajar tu bisnes ke? Business dah berjaya sehingga mampu bayar cukai berjuta ke?

Point saya, ini waktu terbaik untuk mulakan bisnes secara sampingan bagi yang baru nak berniaga, tip dari saya ialah :-
1/ Mulakan berniaga secara sampingan
2/ Teruskan bekerja
3/ Mulakan berniaga dengan jadi ejen kepada produk orang lain atau gunakan ilmu/ bakat/ pengalaman untuk beri perkhidmatan kepada orang lain
4/ Jangan meminjam bank atau mulakan bisnes dengan pinjaman
5/ Cari ilmu der! Kita pandai dan lebih bagus dalam keputusan bila ada ilmu, tidak perlu bodoh sombong tapi last sekali bisnes lingkup atau bertahun bisnes tidak boleh capai pun RM1 juta setahun.
Kita selalu risau tentang ekonomi dunia tetapi persoalannya, adakah kita tadbir ekonomi keluarga kita dengan betul dan berhemah?

Sekian tip bisnes hari ini.
‪#‎AzizanOsman‬


Apa yang dapat saya rumuskan, KESIMPULANNYA :

1. Mula bisnes dulu, jangan berhenti kerja. Buat secara sampingan.

2. Belajar promosi produk orang lain, contohnya sebagai agen dropship ABDR. Gunakan perkhidmatan yang ABDR tawarkan dan mulakan bisnes, dengan mendaftar sebagai PENGURUS ONLINE AKADEMI

3. Hanya dengan modal RM200-300 kalian sudah boleh mula belajar berbisnes dengan ABDR, boleh sertai kelas online blog lagi. Tambah ilmu untuk tambah pendapatan

Serius, siapa yang mahu mula jom cepat-cepat bertindak. Sekarang masanya untuk bermula.

Hubungi saya Anys Idayu Zakaria untuk tahu bagaimana nak sertai AKADEMI BEKERJA DI RUMAH

Email :anysidayuzakaria@gmail.com
sms/ wsapp / telegram : 017-7912993

Comments

Popular Posts