Sesi Persekolahan 2015

Teks : Anys Idayu Hj Zakaria
Foto : Simpanan peribadi


 Alhamdulillah, semalam sudah selesai hari pertama sesi persekolahan 2015. Anak-anak di negeri Johor dan Pantai Timur sudah mula bersekolah. Cuma ada beberapa lagi sekolah yang dilanda banjir beberapa minggu sudah masih menangguhkan sesi persekolahan. Apapun tahniah dan syabas kepada mereka, walaupun ditimpa musibah, anak-anak masih lagi bersemangat hadir ke sekolah.  Insya Allah kita sama-sama berdoa semoga semangat dan tempat mereka belajar kembali pulih seperti sedia kala.

Alhamdulillah, kakak sangat seronok pergi ke sekolah. Dah besar rupanya anak dara mama. Dah masuk darjah 3. Hari pertama, berakhir dengan tenang.




Raisha sahaja yang buat mama kelam kabut, gara-gara terlalu excited bila melihat beg sekolah kakak. Mungkin nampak macam syiok gitu kan, gambar karton frozen 3D. Menangis-nangis semata nak bawa beg sekolah. Nampak gaya, memang mama kena beli satu lagi beg untuk adik. Memang betul-betul trendy Frozen tahun ni, rata-rata pelajar perempuan semuanya membawa beg sekolah jenis frozen color pink. Ok tak pe la, janji rajin ke sekolah dan belajar rajin-rajin. 

Untuk tahun ini, mama betul-betul buat budget perbelanjaan berapa banyak yang sudah dibelanjakan untuk kakak masuk sekolah darjah 3.
 Sekolah Agama



 Sekolah Kebangsaan



KELENGKAPAN SEKOLAH 2015
1. Pakaian sekolah (3 pasang) kain sahaja - RM 60.00 (nenek tolong jahitkan)
2. Tudung 3 helai, baju singlet + seluar - RM 50.00 (nenek yang belanja)
3. kasut sekolah 2 pasang + stoking - RM 60.00 (nenek yang belanja)
4. Beg sekolah agama + beg sekolah kebangsaan - RM 100 (papa yang beli)
5. warna pensel + alat tulis + pensel box + sampul buku - RM 66.00
6. Buku tulis sekolah kebangsaan - RM 50.00
7. Buku tulis dan latihan sekolah agama - RM 120.00
8. Yuran sekolah agama - RM47.00 
9. Buku latihan sekolah kebangsaan - RM75.00 (ada dalam senarai, tapi belum boleh beli)

Jadi jumlah keseluruhan = RM 628.00

WOW!! Banyak jugakan boleh tahan, ni baru seorang anak. Sekolah rendah biasa sahaja, yang tiada yuran sangat, hanya kelengkapan sekolah dan buku-buku. 

Tak pe la nak, janji rajin sekolah, belajar rajin-rajin. Jadi orang berguna, muslimah cemerlang dunia akhirat.  Memang tugas mama dan papa kena kerja kuat-kuat untuk kakak dan adik.




Comments

Popular Posts