Persediaan Untuk Menjadi WAHM

KELAS ONLINE BLOG BISNES - EKO SALINA

KELAS BLOG MULA BISNES
PROTEGE : EKO SALINA
GURU ONLINE : ANYS IDAYU ZAKARIA
SUMBER : http://ekosalina.blogspot.com/2015/01/testimoni-akademi-bekerja-di-rumah.html

Testimoni Akademi Bekerja Di Rumah




Salam ceria :)


Setiap wanita pasti mengimpikan untuk menjadi seorang 'Working At Home Mom' (WAHM) sebagai karier terbaik. Namun untuk mencapai impian sebagai WAHM banyak perkara yang harus difikirkan. Beberapa faktor perlu diambil kira sebelum mengambil keputusan untuk berhenti kerja. 


Melihat pengorbanan anak-anak yang sejak kecil yang terpaksa ditinggalkan bersama pengasuh kadang kala membuatkan hati ini diragut pilu. Apatah lagi bila menyerahkan anak pada pengasuh, pasti si kecil menangis tanda ingin bersama ibu tersayang. Hati mana tidak sedih, namun ku pujuk hati ini agar menjadi ibu yang tabah dalam mengharungi liku-liku kehidupan.


Bertitik tolak daripada itu, mulalah pencarian untuk mencari peluang perniagaan sebagai persediaan untuk menjadi WAHM. Bagi memulakan perniagaan yang besar, modal tidak ada. Apatah lagi untuk memasarkan produk, blog pun tidak ada. Walaupun kini pelbagai medium sosial yang boleh digunakan untuk menjalankan perniagaan online namun diri ini masih dalam kebuntuan. Ingin membina blog tetapi terfikir juga, berapa sangat lah pembaca yang akan membaca tinta ku ini. Segalanya ku pendam sahaja. 


Hinggala pada satu saat, daku ternampak di Facebook Pn Masayu Ahmad. Beliau merupakan pengasas Akademi Bekerja Di Rumah (ABDR). Pada mulanya memang tidak memahami apakah perniagaan yang dijalankan di ABDR ini sehinggalah daku membeli ebook beliau iaitu Janawang dari rumah dan dari situ lah daku mula mengikuti perkembangan ABDR. Daku melaburkan wang sebanyak RM200 untuk mendapatkan ilmu di akademi ini. Padaku setiap pelaburan pasti akan membuahkan hasil yang baik. Ternyata pilihan ku tepat.


Akademi Bekerja Di Rumah bukan setakat mengajar dan membimbing untuk membina blog dan juga penulisan malah lebih dari itu. Melalui penulisan yang kosisten kita dapat berkongsi cerita atau ilmu melalui blog yang kita bina yang mana melalui perkongsian secara tidak langsung dapat memberi penyelesaian kepada pembaca.


Guru di ABDR yang berpengalaman dan tidak jemu dalam membimbing anak muridnya tidak kira siang atau malam dan juga di hujung minggu. Semua ini dibimbing dengan baik dan secara 'personal coaching' agar anak muridnya faham dan dapat melaksanakan tugas dengan baik. Semua ini diajar melalui kelas online iaitu di Facebook dan mengikut kesesuaian waktu kita. Waktu yang fleksibel dan sangat sesuai bagi suri yang bekerja. Tidak perlu meninggalkan rumah dan urusan rumahtangga. Hanya bermodalkan internet, laptop, hanphone atau tab segalanya hanya dihujung jari sahaja.


Lebih menarik lagi, daku diajar untuk mula bisnes. Walaupun bermula dengan bisnes yang kecil dan tanpa modal sekurang-kurangnya daku dapat belajar bagaimana untuk mempromosikan sesuatu produk di dalam blog atau di laman sosial lain. Ianya sangat mengujakan, lebih-lebih lagi ada pembeli yang membeli produk kita. Dari situ lah kita boleh mula menabung melalui hasil komisyen yang kita perolehi.


Alhamdulillah, setelah beberapa bulan menyertai ABDR daku sudah mempunyai produk sendiri iaitu Lulur Tradisional. Walaupun hanya bisnes secara kecil-kecilan namun melalui ABDR ini daku dapat berkongsi produk di blog ini dengan lebih 1000 blogger yang mana merupakan protege ABDR. Inilah keistimewaan ABDR, secara tidak langsung dapat membantu aliran trafik ke blog kita.


Terima kasih kepada pengasas dan guru ABDR untuk bimbingan yang berterusan dan tanpa mengenal erti jemu. Semoga melalui ABDR ini, ia merupakan satu platform bagi suri sepenuh masa untuk menjana pendapatan dari rumah dan bagi suri bekerja untuk keluar dari zon selesa iaitu dari makan gaji kepada WAHM.


Semoga melalui perkongsian ini sedikit sebanyak dapat membantu para suri di luar sana :)

Comments

Popular Posts