Friday, 25 April 2014

Kisah Sedekah Anak Kecil

Teks : Anys Idayu Hj Zakaria

Bismilllah. Assalamualaikum. Sudah hari jumaat hari ini. Rezeki pemberiaan Allah swt tidak terbatas banyaknya. Bukan hanya wang ringgit, malah dari pelbagai bentuk.  Hari ini saya terpanggil untuk berkongsi satu kisah tentang sedekah, yang berlaku awal minggu ini. Begini kisahnya.
 
Hari Ahad yang lalu ketika pulang dari sekolah, cuaca dengan hujan lebat mencurah bumi. Beg sekolah anak ini basah kuyup kerana ketika menunggu ketibaan van sekolah hujan telah lebat. Turun dan sampai pula di rumah nenek, masih lagi hujan. Beg tersebut telah terputus tali dan terkoyak. Pada waktu petang, apabila mama pulang dari kerja, anak ini bercerita perihal beg tersebut.
 
"Mama, beg sekolah kakak dah terkoyak, putus tali. Dah tak boleh guna lagi,"
 
" Kita beli hujung minggu nanti ye, tunggu mama gaji. Sementara guna dulu beg lama, boleh tak"
 
" Ok, boleh," jawab kakak.
 
"Mama tadi di sekolah kakak derma RM5, guna duit yang atuk bagi pagi tadi. Duit mama bagi dah habis buat beli jajan. Kakak tak de duit syiling, tinggal RM5 je. Kakak derma masuk tabung,"
 
"Alhamdulillah, bagus, niat kerana Allah Taala tak?"
 
Jawab si kakak, dah niat, dan terus masuk duit dalam tabung.
 
Keesokkan harinya, kebetulan sekolah agama bercuti sempena Pertandingan Tilawah Al Quran. Menjelang lewat pagi, mama menerima panggilan telefon dari kakak.
 
"Mama, kakak dah dapat beg sekolah baru, cantik warna pink hitam, nenek belikan"
 
"La, kenapa kakak suruh nenek beli, kan mama dah bagitahu nanti cuti hujung minggu kita cari beg, berapa harga beg tu"

"Taklah, nenek yang nak belikan, kakak tak mintak pun. RM59 harganya"

"Ucap terima kasih dengan nenek ya,"

"Okey mama, beg ni kakak bawa pergi sekolah kebangsaan tau. Beg lama guna untuk sekolah agama. Bye mama," dengan suara girang sekali.


Beberapa hari selepas kejadian, dalam diam ''mama'' terfikir, Alhamdulillah, rezeki kakak, Allah gantikan semula apa yang telah kakak keluarkan tempoh hari dengan mendapat beg sekolah baru. Semoga kakak terus istiqomah bersedekah pada mereka yang memerlukan. Mudah-mudahan Allah swt limpahkan rezeki yang tak terhingga pada mu wahai anakku.