Thursday, 30 January 2014

Kad Bisnes Percuma

 Teks : Anys Idayu Hj Zakaria

Daripada Buku Nota Jutawan Nota Perniagaan, Apabila membuat kad bisnes penuhi ruangan belakang kad bisnes dengan maklumat perniagaan kita, produk atau perkhidmatan yang kita tawarkan.  Ini adalah kerana seseorang menerima banyak kad bisnes tetapi jarang sekali dapat mengingati jenis perniagaan anda sekiranya tertulis nama anda dan nama syarikat sahaja.

Juga jangan kedekut memberi kad bisnes kepada seseorang. (Kata Dato' Mohd Fadzilah Kamsah)

Berikan kad bisnes anda walaupunm anda pernah memberikannya kepada seseorang sebelum ini. Sekurang-kurangnya 5 kali, barulah mereka akan mengingati anda dan perniagaan anda!!!

Bagi yang baru hendak bermula, pasti masih belum cukup budget untuk mengeluarkan modal membuat kad bisnes yang nampak menarik dan eksklusif. Sebenarnya ada satu cara untuk kita mula sebarkan kad bisnes kita ini secara percuma sahaja.

Kad bisnes ini percuma sahaja, iaitu melalui asas email, blog dan google. Tulis yang baik-baik dan sebarkan. Tulis dengan integreti, bukan menciplak. Sebar yang bermanfaat. Jadikan tiga asas sahaja, menjadikan google, blog sebagai kad bisnes yang bertebaran secara online

8 analisa asas sebelum mengenalpasti mana yang sesuai untuk letak tapak carian kad bisnes atau nama kita. Jangan letak yang pelik-pelik, mulakan dengan nama kita. Contoh, biasanya kalau orang mahu memanjangkan silaturrahim dengan saya, minta kad bisnes. Saya katakan tulis sahaja pada carian google, Anysidayuzakaria . Cuba kalian buat.

Inilah salah satu asas yang diajar dalam kelas asas blog dan fan page mula bisnes. Ia sangat asas, nampak macam mudah tetapi ia sangat berkesan.
(Sumber: Ebook asas blog dan penulisan.)
 


Blog adalah medium percuma yang sangat sesuai untuk mula memperkenalkan diri kepada pembaca dan bakal pelanggan. Mula sebarkan kad bisnes percuma kita hanya atas talian sahaja. Mula bina penjenamaan diri dan bisnes melalui penulisan di blog.

Kepada yang tertanya-tanya yang mana sesuai untuk disertai, di bawah adalah keterangan yang mungkin membantu:

1. Kelas online asas bina blog penulisan - untuk membina blog berpengaruh, blog yang disukai pembaca, belajar menulis blog dengan betul yang dapat menarik traffik ke blog.

2. Kelas online asas blog fanpage mula bisnes - bagi yang mahu mulakan bisnes online. Tak tahu cara untuk mula bisnes. Belajar urusniaga mudah dengan mnggunakan medium percuma blog, fnpage, fb. Belajar menjana pendapatan bermula RM5, RM10, dan seterusnya. Bagi yang tidak ada produk kami sediakan produk untuk dropship.

3. Kelas beriklan di mudah.my - mudah.my merupakan medium promosi online secara percuma. Belajar teknik beriklan dengan betul di situ.

4. Kelas penulisan kreatif - bagi yang bercita-cita menulis cerpen. Belajar menulis cerpen dahulu sebelum menulis novel. Apabila sudah pandai tulis cerpen, insya Allah boleh menulis novel.

Boleh hubungi saya untuk yang mahu membina blog bisnes seperti ini. Atau hanya untuk membina blog berkongsi kisah kehidupan, dan dijadikan sebagai travelog kehidupan.

Hubungi saya Anys Idayu Zakaria
email : anysidayuzakaria@gmail.com
sms / wtsapp : 017-7912993