Tuesday, 3 December 2013

Fokus Tajuk Blog

Teks : Anys Idayu Hj Zakaria


 
 




Alhamdulillah. Dua lagi blog protege saya sudah berada di 10 tangga teratas carian goggle. Iaitu blog Cik Puan Aizawaty dan Puan Radhiah.

Antara tip untuk kita menulis dengan lebih fokus ialah :

Kuasai penulisan berkaitan dengan tajuk blog kita. Usah hilang fokus.
Sesekali boleh tulis hal-hal lain sebagai tambahahan untuk lebih santai. Sebab itu kita ada label pengalaman, catatan harian untuk diselang-selikan dengan 3 label yang lain berkaitan dengan tajuk kita.

Entri untuk 3 label lagi perlu selalu dimuatkan dalam blog.
Kongsikan tips yang mudah-mudah. Kita mungkin rasa orang lain dah tahu tetapi jangan terkejut sebenarnya masih ramai lagi yang tak tahu benda yang kita sangka remeh-temeh.
Bila kita ada lagi info tambah lagi info dari semasa ke semasa. Pembaca yang dahagakan ilmu akan buka blog kita setiap hari untuk dapatkan info/panduan terbaru. Lama kelamaan blog kita dipenuhi informasi, pembaca juga akan datang dan datang lagi.

Mereka akan rasa kecewa apabila tiada lagi info baru dari kita. Setidak-tidaknya jika ada catatan harian, dapat juga mengubat hati pembaca bila mereka membaca.

Jangan biarkan tetamu datang ke rumah dan balik dengan perasaan hampa.
 
Mengapa pentingnya fokus blog, ia menjadikan blog kita ada arah tuju dengan pengisan utama, berdasarkan kepakaran, minat dan kemahiran sedia ada. Ini semua sudah ada dalam jawapan analisa kita dan sudah diberi 5 label untuk kembangkan catitan di blog.
 
Dalam penulisan blog, memilih tajuk blog yang spesific atau khusus sangat digalakkan untuk kita fokus menulis. Jika tajuk utama blog adalah umum, biasanya momentum untuk berkongsi di blog selalu berubah-ubah, hingga tidak tahu menulis. Sebagai contoh, saya sendiri Panduan Bisnes Online & Khidmat Pelanggan. Antara blog protege saya Panduan Matematik untuk Kanak-kanak, Kedai Kaseh Qold dan Barangan Anaedar, Mobile Phone Online, Panduan Kraftangan(Home Made) dan juga yang lain-lain. Setiap bidang ada pembacanya, berjuta-juta di luar sana, hanya fokus apa yang kita ada dan tulis ia dalam blog, dari situlah uniknya kita berbanding orang lain.

Ada beberapa kes pelajar yang tidak dapat teruskan penulisan, kerana sekejap mahu tulis itu, sekejap mahu tulis ini, sedangkan dia sudah ada keunikan berdasarkan jawapan analisa yang ada, kata kunci di sini adalah fokus dengan apa yang sudah kita putuskan dalam analisa, jangan ubah-ubah.

Mahu belajar bagaimana menulis dengan lebih fokus, sertai kami di Akademi Bekerja di Rumah.


Antara yang dipelajari dalam kelas asas blog penulisan ialah :

a.Menulis cara santai, tetapi masih lagi mengekalkan Bahasa Melayu formal. Ini salah satu cara menarik minat pembaca suka dan datang lagi ke blog.

b. Bina tapak awal memperkenalkan diri kepada pembaca/bakal pelanggan.

c. Belajar menulis dan latihan menulis untuk dapatkan momentum.

d. Teknik tulisan yang mempengaruhi pembaca datang dan datang lagi.

e. Bergabung dengan lebih ramai blogger-lebih 200 blog dalam akademi, untuk membantu aliran trafik ke blog.

f.Ramai yang mahu bermula tetapi tidak tahu cara, menulis boleh dilatih jika tahu teknik yang betul.

g. Mengetahui teknik yang betul, apa yang kita suka tulis dan cara konsisten untuk terus aktif menulis di blog.

h. Sudah ada blog, tetapi sudah tidak ada idea untuk meneruskan usaha berblog.



Apa modul yang dipelajari dalam kelas asas blog fanpage (mula bisnes). Jika kalian berada dalam salah satu kategori ini, boleh sertai kami dalam kelas asas blog fanpage mula bisnes. Analisa dahulu sebelum masuk kelas. Boleh pm Anys Idayu Zakaria apabila sudah bersedia. :

a. Kelas ini khusus bagi suri rumah yang benar-benar zero tentang urus niaga secara online.

b. Mahu mula tetapi tidak tahu cara.

c. Mahu mula tetapi tidak ada produk. Kami menyediakan beberapa produk pilihan, produk sunnah, buku, pakej ebook, ruang periklanan. Juga peluang sebagai pembantu kelas di akademi bekerja di rumah.

d. Kelas ini sesuai untuk belajar menjana pendapatan awal RM10, kemudian tingkatkan lagi, RM20, RM50, RM100 begitulah seterusnya (ini adlaah tertakluk kepada usaha yang konsisten daripada peserta.

e. Kelas ini juga sesuai untuk suri yang sibuk, surirumah sepenuh masa, suri bekerjayaa yang mahu buat secara sambilan. Ini adalah langkah awal, kami sediakan berdasarkan permintaan demi permintaan.

f. Apabila sudah pandai, boleh belajar lagi dengan otai-otai pemasaran yang lain. juga bina jaringan bisnes secara online.

g. Apa yang kita belajar di dalam kelas ini. Analisa dahulu untuk kenalpasti apa produk yang sesuai/minat/pengalaman. Belajar buat blog kedai online, belajar menulis konsisten, belajar buat borang tempahan, jenis-jenis entri, belajar buat pan page, belajar buat pautan, belajar buat pautan antara blog untuk aliran trafik.



_____________________________________________________________________

 

 
Sudah berada di pasaran
Ebook 101 idea home based bisnes
Hanya RM50 SAHAJA
 
EBOOK 101 IDEA HOME BASED BISNES
Bab 1: 101 Idea Home Based Bisnes
Bab 2: Mula Bisnes Tanpa Modal
Bab 3: Rancang, Sasar Matlamat
Bab 4: Strategi Pemasaran Online
Bab 5: Strategi pemasaran Offline

Bab 6: Operasi Dari Rumah
Bab 7: Khidmat Pelanggan Online
Bab 8: Produk digital vs produk fizikal
Bab 9: Strategi Pemasaran Gaya Rasulullah
Bab 10: Rahsia Bisnes Siti Khadijah
Bab 11: Pengalaman Usahawan Sukses
 



Bakal Terbit 15.12.2013
Hanya RM30 SAHAJA
Sah Sehingga 15.12.2013
 

Beli 1 dapat 2 ebook. Bagaimana caranya?
Sila hubungi saya :

email : anysidayuzakaria@gmail.com
sms /wtsapp : 017-7912993