Menulis Cerpen, novel

Teks : Anys Idayu Hj Zakaria
Satu ketika dulu, semasa zaman politeknik saya selalu membawa novel-novel ke asrama untuk dibaca. Bila dibaca habis sekejap sahaja, tak perlu tunggu sampai berminggu-minggu. Kadang-kala semasa membaca terbawa-bawa perasaan seperti mengalami sendiri peristiwa di novel tersebut.
Pernah terdetik di hati, alangkah bagusnya kalau saya juga pandai menulis novel atau cerpen untuk bacaan umum. Pernah seorang rakan rapat saya berkata, jika satu hari saya jadi penulis, beliau sudah beri satu nama pena untuk saya. Entah bila saya boleh mula menulis novel atau cerpen.
Dan lagi satu habit saya, sangat suka baca novel berulang-ulang kali. Agak-agak sudah lama dan tak ingat jalan cerita tersebut, mulalah buka semula novel tersebut dan baca semula. Yang kelakarnya, dah baca berulang kali pun masih boleh emosi lagi. Kadang menangis, ketawa sorang diri. Yang ni pun habit saya juga, kalau beli bahan bacaan novel terutamanya, saya suka biarkan dahulu baru baca. Kalau dah baca takutnya bila habis baca novel tersebut dah tak ada novel lain lagi yang mahu dibaca. Padahal masih bersusun juga novel yang belum dibaca.
Tapi sejak berblog, saya sudah mula satu langkah pertama, dengan menulis di blog. Insya Allah mungkin satu hari nanti boleh mula menulis cerpen atau novel pula. (Mood berangan sekejap). Sebabnya saya ni selalu berangan tak dapat jadi penulis, dapat berjumpa dengan penulis novel pun dah cukup bagus.
Apa yang seronoknya, akademi bekerja di rumah sudah melangkah setapak untuk modul penulisan kreatif. Dalam modul ini diajar cara-cara menulis cerpen. Walaupun saya memang tak ada kepakaran langsung dalam menulis cerpen, tapi dapat juga saya berkawan dengan novelist dan mereka yang mahir menulis ini.  Dapat timba ilmu mereka. Alhamdulillah.
Jom kita tengok apa yang ada dalam modul kelas penulisan kreatif ini.
1. Apa yang diajar di kelas asas blog dan penulisan kreatif?

Pertama sekali, guru online akan analisis pelajar untuk melihat minat, kecenderungan, dan kemahiran. Analisis ini akan menentukan fokus blog dan genre penulisan kreatif.
Pelajar perlu menyiapkan 44 entri sepanjang kelas berlangsung. Entri di blog ini merangkumi catatan harian, ulasan buku, tugasan yang diberi, cerpen, dan travelog pengalaman.
Antara tugasan yang diberikan adalah menulis babak/cerita pendek berdasarkan gambar, potongan ayat, dan perkataan.
Pelajar perlu menyiapkan sekurang-kurangnya 2 cerpen dalam 44 entri.

2. Saya mahu tulis novel bukan cerpen. Kelas ini sesuaikah untuk saya?

Pelajar akan diberikan e-book 101 Tip Penulisan Novel secara percuma bersama 2 e-book lain iaitu Asas Blog dan Kompilasi Cerpen Rautan Kasih. Dalam e-book 101 Tip Penulisan Novel ini, terkandung tip memulakan penulisan novel sehinggalah tip berurusan dengan penerbit. Latihan yang diberikan memang cerpen, namun aplikasinya masih sama. Apa yang dipelajari boleh digunakan untuk menulis novel.

3. Pukul berapa dan hari apa kelas berlangsung?

Ia boleh berlangsung setiap hari, dua hari sekali, seminggu sekali. Terpulang pada pelajar. Tiada waktu yang spesifik. Pelajar dan guru online akan berkomunikasi melalui mesej dan group di FB. Setiap kali siap tugasan, maklumkan kepada guru online untuk disemak (untuk tugasan dan cerpen). Dari semasa ke semasa, guru online akan pantau blog pelajar.
 

 4. Jika saya sertai kelas ini, adakah “confirm” karya saya akan diterbitkan?

Tidak ada jaminan daripada guru online. Semuanya bergantung pada usaha dan rezeki. Guru online hanya membantu, menunjukkan jalannya.


5. Saya sudah ada manuskrip yang sudah/sedang ditulis. Adakah saya boleh berikan kepada guru kelas online untuk dibaca dan diberi komen penambahbaikan?

Cerpen dan sinopsis novel yang terperinci (setiap bab), boleh sahaja diletakkan di entri blog, guru online akan baca dan ulas.
Kalau manuskrip novel yang tebal, ini tidak termasuk dalam yuran kelas. Pelajar dan guru online perlu berbincang sekiranya ada bayaran tambahan.

Sekiranya kelas sudah tamat, pada masa akan datang, para pelajar boleh mendapatkan perkhidmatan mengulas manuksrip daripada guru online
 
 
 
 Pelajar akan diberikan e-book 101 Tip Penulisan Novel dan 2 e-book lain iaitu Asas Blog dan Kompilasi Cerpen Rautan Takdir sebagai bonus. Dalam e-book 101 Tip Penulisan Novel ini, terkandung tip memulakan penulisan novel sehinggalah tip berurusan dengan penerbit. Latihan yang diberikan memang untuk menulis cerpen, namun aplikasinya masih sama. Apa yang dipelajari boleh digunakan untuk menulis novel.
 
 
 
e-book 101 Tip Penulisan Novel ditulis oleh Mazlia Murat dan Kompilasi Cerpen Rautan ditulis oleh Monalita Mansor. Cerpen 'Rautan Takdir' itu sendiri dah tersiar di majalah Seri Dewi dan Keluarga bulan Oktober.


Bagi yang mahu belajar menulis cerpen dengan teknik yang betul, boleh sertai kami di kelas penulisan kreatif. Mahu turut serta kelas ini dengan promosi November yang sedang berlangsung, boleh hubungi saya :

email : anysidayuzakaria@gmail.com
sms/ wtsapp : 017-7912993
add saya di fb : https://www.facebook.com/anies.aiz

 
 
Juga masih berlangsung pengambilan protege untuk kelas asas blog penulisan dan kelas asas blog fanpage mula bisnes. Daftar kelas ini dengan promosi November. Boleh hubungi saya untuk pendaftaran.
 
 

 
 
 

 
 
Pakej bekerja di rumah. Masih berlangsung promosi sehingga 30 November. Hanya RM 100 SAHAJA. Tempah pakej ini sekarang di sini
 

Comments

Popular Posts