Tuesday, 19 November 2013

Bagaimana Mahu Mengekalkan Trafik di Blog

Teks : Anys Idayu Hj Zakaria


Ketika awal menulis dahulu pernah terfikir macam mana mahu kemaskini blog setiap hari kerana langsung tiada idea hendak menulis. Kaedah ini saya gunakan selepas saya belajar di kelas asas blog. Boleh cuba praktikkan bagi mereka yang sudah ada blog, tapi tidak tahu mahu berkongsi apa di blog. Biasanya saya taip apa sahaja status di facebook (ada kala status panjang, ada kala pendek), saya ambil semula status tersebut, saya salin di entri blog. saya jadikan status fb untuk hari itu sebagai entri baru di blog untuk hari tersebut juga. Bila sudah mula menulis idea itu datang dengan sendirinya. Bila sudah dapat rentak, idea mengalir dengan laju sekali. Kita boleh berkongsi apa sahaja di blog, seperti diari yang tersimpan seribu kenangan. Bila dibaca semula pasti kita akan tertawa sendiri dan tak sangka rupanya kita boleh menulis seperti itu.
 
Adakala status kita di fb membawa satu kebaikan untuk dikongsi bersama orang lain. Jadi untuk mengelakkan status tersebut hilang dan dilupakan, saya suka simpan semua status (biasanya yang berbentuk motivasi, panduan yang diambil melalui bahan bacaan) tersebut di entri blog. Adakala saya gabungkan status tersebut dengan beberapa status yang lain. Jadi seperti satu penceritaan.
 
Tips ini mungkin berguna untuk mereka yang baru mula-mula menulis di blog. Itulah pentingnya latihan penulisan 44 entri pertama. Sama seperti sesuatu yang dilakukan selama 40 hari berturut-turut akan menjadi satu kebiasaan. Latihan 44 entri ini boleh dipelajari dalam kelas membina blog.
 
 
Bagaimana mengekalkan trafik di blog :

1. Update setiap hari, seperti kita buka kedai dan rai pelanggan dengan informasi baru. Begitu juga blog, pembaca suka blog yang sentiasa ada entri baru. Tetapi saya sibuk, itu sebab latihan penulisan 44 hari, agar kita konsisten dan disiplin. Juga ia melatih kita berfikir dan menulis dengan laju.

2. Saya sibuk tidak sempat, bawa buku catatan ke mana-mana, tulis apa sahaja tentang lima label utama dalam buku catatan. Apabila ada masa cari 10 minit dan tulis 5 entri serentak dan jadualkan mengikut tarikh. Entri itu akan keluar sendiri, walau tuan punya badan tidak update setiap hari.

3. Lima minit sahaja sehari untuk menulis. Tulis berkaitan tajuk blog di fb, kerana ketagihan fb ini adalah sangat tinggi dalam diri kebayakan orang. Kemudian gabungkan dan jadikan entri di blog.

3 latihan asas ini boleh digunakan bagi kalian 'super sibuk' tak ada masa untuk update 'blog'.

Setiap orang boleh menulis, hanya perlu tahu teknik dan cara sahaja. Pelbagai info rasmi disini, kami kongsikan khas untuk semua pembaca yang mahu dapatkan kesihatan, kecantikan, bisnes, kewangan, tip surirumah, masakan. Juga kami himpunkan penulis dari pelbagai latar belakang, antaranya arkitek, farmasi, akauntan, guru, pensyarah, jurutera, usahawan dan banyak lagi. Kami bergabung dan membantu membina rangkaian melalui jaringan blog dan ia juga kerjasama trafik antara pautan blog. Manakala usahawan boleh pula memilih untuk mengiklankan produk di sohodirectory  iaitu platform untuk beriklan.
Sudah lebih 200 blog bergabung di akademi, 18 kelas, 10 guru online sedang bertugas. Sertai kami secara online, untuk tiga pilihan berikut:

1. Kelas asas blog dan penulisan
2. Kelas asas blog dan fan page mula bisnes
3. Kelas belajar beriklan di mudah.my
4. Pra pendaftaran kelas penulisan kreatif Disember.2013

Pilih mana-mana kelas yang kalian mahu turut serta. Kelas online sepenuhnya. Tiada limit masa dihadkan. Komunikasi melalui group kelas dan pm fb. Masa belajar ikut masa kalian sendiri. Santai dan tiada tekanan. Yuran kelas hanya sekali bayar sahaja. Tidak perlu online setiap masa, online hanya ketika waktu mahu belajar sahaja. Boleh mula belajar serta merta. Promosi pendaftaran November masih berlangsung. Tinggal lebih kurang 11 hari sahaja lagi untuk daftar dengan promosi ini. Tempah tempat belajar sekarang. PM saya Anys Idayu Zakaria untuk kita mulakan dengan analisa soalan sebelum pendaftaran.
 
Kenapa kelas ini diadakan? Inilah sumbangan kami terhadap wanita dan suri rumah baik yang bekerja di luar mahupun di rumah saja. Kami sedia membantu anda untuk menyampaikan ilmu di blog atau berniaga online melalui blog dengan teknik yang betul. Blog adalah medium percuma dan akan menjadi luar biasa hebat apabila bergabung dengan teknik content writing yang tepat.
 
 
 
 
Pendaftaran promosi November masih berlangsung untuk kelas online asas blog penulisan dan kelas online asas blog fanpage mula bisnes. Daftar dengan promosi November untuk mendapatkan :
 
1. Ebook belajar asas blog (bernilai RM50)
2. Ebook super wahm super mom (bernilai RM25)
3. Ebook panduan mula bisnes butik (bernilai RM50)
3. Free tambahan Ebook 101 idea home based bisnes (bernilai RM30 harga promosi)
 
Kesemua ebook ini bernilai RM155, hanya perlu tambah RM 45 SAHAJA untuk kelas online ini.
 
Hubungi saya untuk promosi November yang akan berakhir 11 hari sahaja lagi.
 
sms/ wtsapp : 017-7912993
 
 
 
 
 
Masih berlangsung promosi Ebook 101 idea home based bisnes ini dengan hanya RM30 SAHAJA. Harga sebenar RM50, dapatkan sekarang sebelum 30 November.
 
 

 
 
Masih berlangsung Pakej bekerja di rumah dengan modal hanya RM100 SAHAJA. Sudah boleh mula merancang untuk tahun 2014. Bagi yang mahu dan sedang mencari idea untuk mulakan bisnes secara sambilan atau sepenuh masa, dan menjadi WAHM (work at home mom) pakej ini sangat sesuai untuk anda.

 Hanya RM100 SAHAJA, Promosi sah sehingga 20 November.