Kuasai Khidmat Pelanggan

Teks : Anys Idayu Zakaria
 
 
 
 
 
Teks: Masayu Ahmad
Sumber:http://101ideahomebasedbisnes.blogspot.com/

1. Kenali produk
Usahawan perlu tahu apa produk dan jenis perkhidmatan yang mahu diberikan. Tahu dan kuasai produk dari A hingga Z dan bersedia dengan semua jawapan yang ditanya bakal pelanggan. Tahu penggunaan produk, manfaat, dan juga kekurangan produk. Terangkan dengan jelas.


2. Kenali pelanggan
Mengenali pelanggan adalah mengetahui 'niche produk' dan sasaran pelanggan. Sekiranya produk yang berkiatan dengan butik pakaian siapakan golongan sasaran pembeli. Jika produk berkaitan haji dan umrah siapakah pelangggan. Jika produk berkaitan peralatan dan kelengkapan ibadah siapa pula sasaran. Mengenali produk dan mengenali siapa sasaran pelangggan, sangat memudahkan usaha promosi dan juga keterangan tentang produk atau servis yang diperkenalkan.

3. Komited perkhidmatan berkualiti
Usahawan online perlu komited dalam menawan pelanggan melalui perkhidmatan yang berkualiti. Suasana positif semasa urus niaga online memberi pengaruh emosi positif kepada pelanggan. Ucapkan bahasa yang sopan, respon yang cepat, proses urus niaga yang mudah. Pelanggan lebih suka bagi produk yang cepat dalam tempoh masa yang dijanjikan. Lagi cepat produk sampai lagi tinggi kepuasan kepada pembeli.

4. Hormati pelanggan
 Hormati pelanggan sebagaimana kita suka pelanggan menghormati hak kita sebagai usahawan. Cara menghormati pelanggan denan memberi harga yang betul, jujur dalam urus niaga, apabila ditanya segera memberi respon positif. Apabila pelanggan bercerita masalahnya, cuba dengar dan sesuaikan atau sarankan produk atau perkhidmatan yang diberikan.

Bagi usahawan online antara masalah biasa yang berlaku ialah, tempoh penghantaran barang. Apabila ada situasi berlaku barang tidak sampai, rosak dan sebagainya, jadi nyatakan dengan jelas terma dan syarat. Jika tidak rugi maka gantikan semula barang tersebut, atau kembalikan jika pelanggan mahu.

5. Tidak emosi
Ramai usahawan online, terutama yang baru belajar berurusan dengan pelanggan cepat sahaja sentap dan emosi. Namanya pun berniaga, jadi pelanggan adalah sebahagian daripad urusan yang perlu kita ambil tahu dan kuasai semasa mengendalikannya.

Emosi pelanggan yang dijaga baik, ia membawa kesan keuntungan jangka masa panjang. Beberapa situasi ibu-ibu yang bekerja di rumah, mudah emosi apabila agak terganggu dengan kerenah anak-anak kecil dan juga pertambahan tugas serentak atau menerima order pelanggan yang banyak dalam tempoh singkat.

Untuk menangani kerenah anak-anak, ibu bekerja dari rumah perlu mengenalpasti dari awal tempoh masa anak bermain, anak lapar dan anak memerlukan perhatian. Tempoh kritikal biasanya, pada waktu tengahari, iaitu ada pelanggan online waktu pejabat yang suka menggunakan masa ini membuat pembelian atau pertanyaan.

Begitu juga bagi pembeli bujang, kadangkala tidak tahu masa yang sesuai untuk bertanya, waktu tengahari dan juga waktu petang menjelang malam sekitar jam 6, 7, 8 petang. Sangat penting ibu yang bekerja dari rumah, pandai mengawal emosi menjawab pertanyaan walaupun pada masa itu sangat kelam kabut.

Emosi juga sangat penting ketika berurusan dengan pelanggan cerewet yang meminta harga tidak masuk akal, pelanggan yang mahu cepat, pelanggan yang tidka sabar dan pelanggan yang banyak cakap.

Usahawan online perlu ada senarai skrip yang boleh digunakan untuk mmebantu apabila berhadapan pelanggan sebegini. Usahawan yang tidak emosi, sudah tentu memberi layan terbaik setiap pertanyaan.


6. Tidak biarkan pelanggan menunggu lama
Selalunya dalam urus niaga online, sifat pelanggan mahukan segalanya cepat. Lagi cepat jawab lagi tinggi kadar kepuasa. Segera respon apabila anda sudah online. Segera bermohon maaf sekiranya lambat menjawab soalan atau email pertanyaan.
7. Beri seperti yang dijanjikan
Selalunya pelanggan beli kerana tergoda dengan promosi produk dan barangan yang dipamerkan. Pastikan ia sama sebagaimana sebelum beli dan selepas pembayaran dibuat.
8. Sentiasa berkata benar
Sentiasa jujur dan berkata benar. Contohnya barang puan Salmah sudah pun dihantar akan tetapi ada masalah dengan syarikat penghantaran. Usahawan perlu menerangkan dengan benar situasi yang berlaku.

"Sebenarnya puan, barang sudah dihantar pada tarikh sekian-sekian. Ada masa ia akan sampai pada keesokannya, ada masa dua hari tiga hari. Ada juga kes barang lambat dan ada barang yang hilang. Jadi, kita sama-sama doa barang puan sampai tepat masanya. Harap puan bersabar, jika barang sudah sampai maklumkan pada saya. Jika tidak sampai atau rosak, maklumkan juga saya akan gantikan semula dengan yang baru."

9. Bina hubungan yang baik
Bina hubungan baik dengan pelanggan melalui kata-kata ucapan. Kini dengan kemudahan fb, tidak salah sekali sekala memberi respon status fbnya. Ucapan selamat hari lahir, tahniah, takziah dan sebagainya berdasarkan situasi pelanggan. Ia membuatkan pelanggan rasa dekat dan mudah mesra dengan kita (pemilik bisnes)
10. Mudahkan pembelian
Mudahkan pembelian, ramai kini pelanggan yang mahu cara termudah dan terpantas. Sediakan platform yang mudah untuk pelanggan membuat pembayaran dan tahu status barang yang perkhidmatan yang dibeli.
Lagi mudah kaedah beli, lagi tinggi kepuasan. Pun begitu, pastikan juga ia memudahkan usahawan dalam rekod dan bukti urus niaga agar tidak melanggar terma dan syarat.
 
 
 

 
Dapatkan ebook 101 idea home based bisnes ini secara PERCUMA SAHAJA, dengan belian pakej bekerja di rumah - Mula bisnes butik. Hubungi saya untuk pakej hebat ini. Atau buat tempahan di sini
 
 
 
Jom beriklan di sini Soho Directory. Baca terma iklan di Ruangan Iklan Online
Beli buku agama, buku motivasi & ebook di sini Aizmall Gedung Buku Online
Beli produk sunnah dan kelengkapan solat di sini Aizmall Sunnah Online
Beli pelbagai jenis produk kesihatan, makanan dan produk borong bisnes di sini Aizmall Gedung Online
Sertai kami di Akademi Bekerja Di Rumah. Untuk yang berminat mendaftar kelas online asas membina blog fanpage bisnes atau penulisan, hubungi saya :
Sms/ Whatsapp : 017-7912993
Facebook : anies.aiz
 
 

Comments

Popular Posts