Wednesday, 9 October 2013

Kenapa Kelas Online

Teks : Anys Idayu Zakaria


Seringkali juga bila ada pertanyaan tentang kelas online asas membina blog ini mereka bertanya kenapa kami tidak mengadakan kelas biasa sahaja. Jadi di sini saya terangkan sedikit kenapa Akademi kami mengadakan kelas asas membina blog ini secara online sahaja.
 
Kelas asas membina blog ini online sepenuhnya kerana masa belajar setiap protege adalah tidak sama. Masing-masing yang ikut serta kelas ini merupakan mereka yang sibuk denga kerjaya bagi yang bekerja dan sibuk dengan tugasan di rumah serta anak-anak bagi suri rumah. Walau bagaimanapun, peluang tetap ada untuk mereka bermula. Jadi ini adalah platform terbaik dengan hanya belajar melalui online tanpa perlu mengganggu aktiviti dan tugasan harian yang lain. Juga boleh dimulakan pada bila-bila masa sahaja kerana ianya fleksibel serta tanpa ada tekanan. Hanya secara santai sahaja.
 
Jika kelas ini diadakan seperti kelas biasa, ia memerlukan kos senggeraan yang lain pula. Seperti kos menyewa tempat belajar, kos menyewa peralatan belajar iaitu meja dan kerusi. Juga tempat perlulah sesuai kerana ia mengambil kira jumlah pelajar di satu-satu tempat. Begitu juga terikat dengan jadual yang ditetapkan, masa dan tempat belajar. Jika secara online, peralatan yang diperlukan hanyalah komputer atau laptop ataupun telefon atau tab, dan talian internet. Boleh duduk santai sahaja di rumah, di dalam bilik sambil baring-baring, atau sambil memasak dan menonton televisyen. Jika kelas biasa, mestilah memerlukan sekurang-kurangnya sehari tempoh belajar. Inilah yang sering menimbulkan masalah terutamanya bagi pekerja. Mereka perlu ambil cuti pula. Bagi suri rumah pasti bermasalah untuk meninggalkan anak-anak di bawah jagaan orang lain.
 
Dalam kelas online ini juga ada tugasan yang disediakan mengikut modul yang telah ditetapkan. Terdapat satu tugasan iaitu catatan 44 entri pertama. Yang mana entri ini perlulah disiapkan oleh pelajar. Catatan tersebut berbentuk penulisan. Jadi pastinya memerlukan masa juga bagi mereka yang baru belajar untuk mengumpul idea menulis. Catatan ini adalah hasil tulisan pelajar sendiri bukannya copy paste dari sumber lain. Di samping menyiapkan tugasan 44 entri ini, protege boleh menyiapkan tugasan yang lain juga. Kami guru online akan menyemak setiap hari blog protege.
 
Cara berkomunikasi pula adalah melalui PM (private message) di facebook. Dan protege akan dimasukkan dalam group kelas belajar asas membina blog ini. Ada juga yang bertanya adakah mesti online fb sentiasa. Tidak perlu. Bergantung pada protege sendiri. Jika mahu buat tugasan boleh online untuk melihat nota dan toturial yang disediakan. Akademi juga telah menyediakan modul rujukan. Iaitu ebook belajar membina blog. Ebook ini akan diberikan pada protege yang baru mendaftar, dan WAJIB KHATAM ebook ini sebelum memulakan kelas supaya lebih paham bagaimana mahu bermula.
 


Sebelum bermula juga, protege akan diberikan analisa soalan. Analisa soalan ini diperlukan untuk guru online menentukan blog dan tajuk yang sesuai untuk dibina.  Untuk melihat kemahiran, kepakaran dan minat sebelum bermula, untuk penentuan tugasan.  Tugasan adalah berbeza, kerana ia berdasarkan analisa pelajar serta matlamat untuk menyertai kelas ini. Juga kelas yang mana untuk diikuti. Samada kelas asas membina blog penulisan atau kelas asas membina blog bisnes.


Apa yang menariknya, akademi turut menyediakan produk dropship untuk mereka yang mahu memulakan bisnes, dengan mengikut kelas online asas membina blog bisnes. Antara produk dropship yang ada ialah produk sunnah, produk digital ebook, buku-buku ilmiah, pakej pengiklanan dan pertambahan produk dari masa ke semasa. Jadi bagi mereka yang mahu memulakan bisnes tidak perlu risau jika tiada produk untuk diniagakan. Boleh dimulakan dengan produk dropship.
 

Mengapa perlu siapkan 44 entri pertama?
44 entri pertama sangat penting untuk latihan menulis setiap hari. Pelajar digalakkan/wajib mempunyai catatan nota harian. Ini latihan asas mengumpul idea. Idea yang paling mudah adalah catatan harian, kemudian tulis semula dalam blog.

Dua label penting dalam blog adalah catatan harian dan catatan englaman. Inilah uniknya perkongsian kita berbanding orang lain. Pengalaman dan rutin kita tidak sama untuk setiap orang, jadi blog kita akan lebih menarik dengan perkongsian ini. Itulah bezanya blog kita dengan blog orang lain. Rutin kita dan pengalaman kita mungkin biasa bagi kita, tetapi luar biasa bagi yang membacanya.

Bolehkah menulis lima atau 10 entri serentak sehari?
Ya, boleh ini mempercepatkan usaha untuk ke fasa seterusnya.

Mengapa perlu analisa?
Tiga soalan dari lapan soalan penting adalah, pendidikan, pengalaman, minat dan kemahiran. Ini salah satu momentum dan isi gali utama menjadikan blog kita ada matlamat pengisian. Setiap orang tidak sama untuk jawapan analisa, itulah sebab selepas khatam ebook asas blog, pelajar akan mula dibimbing berdasarkan jawapan analisa untuk tugasan sterusnya.

Ada ke pelajar putus asa, cepat atau lambat?
Ya, ada. Ini dilihat berdasarkan apa matlamat mahu sertai kelas ini. Ia flekibel, ada pelajar dalam beberapa minggu sahaja cepat selesai, sebulan dua bulan. Ini berdasarkan fokus dan matlamat pelajar itu sendiri.
Pelajar sentiasa diberi peluang untuk bermula semula, dan mengambil semangat pelajar yang laju.

Apa yang sudah diperolehi pelajar terdahulu?
Dua pelajar sudah menyelesaikan ebook dengan menggunakan teknik blog ini. Dua peljar sudah mempunyai ruangan sendiri di majalah, dijemput sebagai penulis bebas. 7 pelajar sudah naik taraf guru online menjana pendapatan aktif dan pasif. 4 pelajar lagi sedang dilatih sebagai pembantu kelas. Ramai lagi yang sedang berusaha untuk saringan seterusnya. Lebih 120 blog bergabung di akademi bekerja di rumah, menjana aliran trafik untuk ruang iklan sohodirectory. Kini pendaftaran aktif, menerima setiap hari pendaftaran, dan setiap hari blog baru. Alhamdulillah.

Dua kelas masih berlangsung:

1. Kelas asas blog dan penulisan Apa yang kita belajar dalam kelas asas blog dan penulisan.
a.. Menulis cara santai, tetapi masih lagi mengekalkan Bahasa Melayu formal. Ini salah satu cara menarik minat pembaca suka dan datang lagi ke blog.
b. Bina tapak awal memperkenalkan diri kepada pembaca/bakal pelanggan.
c. Belajar menulis dan latihan menulis untuk dapatkan momentum.
d. Teknik tulisan yang mempengaruhi pembaca datang dan datang lagi.
e. Bergabung dengan lebih rami blogger-lebih 100 blog dalam akademi, untuk membantu aliran trafik ke blog.
f.Ramai yang mahu bermula tetapi tidak tahu cara, menulis boleh dilatih jika tahu teknik yang betul.
g. Mengetahui teknik yang betul, apa yang kita suka tulis dan cara konsisten untuk terus aktif menulis di blog.
h. Sudah ada blog, tetapi sudah tidak ada idea untuk meneruskan usaha berblog.
Jika kalian berada dalam salah satu kategori di atas, boleh sertai kami dalam kelas asas blog dan penulisan. Analisa dahulu sebelum masuk kelas. Boleh hubungi saya apabila sudah bersedia.

2. Kelas asas blog dan fan page Apa yang kita belajar dalam kelas asas blog dan fan page (mula bisnes)
a. Kelas ini khusus bagi suri rumah yang benar-benar zero tentang urus niaga secara online.
b. Mahu mula tetapi tidak tahu cara.
c. Mahu mula tetapi tidak ada produk. Kami menyediakan beberapa produk pilihan, produk sunnah, buku, pakej ebook, ruang periklanan. Juga peluang sebagai pembantu kelas di akademi bekerja di rumah.
d. Kelas ini sesuai untuk belajar menjana pendapatan awal RM10, kemudian tingkatkan lagi, RM20, RM50, RM100 begitulah seterusnya (ini adlaah tertakluk kepada usaha yang konsisten daripada peserta.
e. Kelas ini juga sesuai untuk suri yang sibuk, surirumah sepenuh masa, suri bekerjayaa yang mahu buat secara sambilan. Ini adalah langkah awal, kami sediakan berdasarkan permintaan demi permintaan.
f. Apabaila sudah pandai, boleh belajar lagi dengan otai-otai pemasaran yang lain. juga bina jaringan bisnes secara online.
g. Apa yang kita belajar di dalam kelas ini. Analisa dahulu untuk kenalpasti apa produk yang sesuai/minat/pengalaman. Belajar buat blog kedai online, belajar menulis konsisten, belajar buat borang tempahan, jenis-jenis entri, belajar buat pan page, belajar buat pautan, belajar buat pautan antara blog untuk aliran trafik.
h. Untuk mula, kita analisa dahulu, Pendaftaran adalah setiap hari.
 


-