Bisnes Online sesuai untuk mereka yang pemalu

Teks : Anys Idayu Zakaria


Anda seorang yang pemalu. Tapi mahu melakukan bisnes. Pasti berbelah bagi macam mana untuk bermulakan. Pada pandangan saya, bisnes online sangat sesuai untuk mereka yang pemalu. Kenapa ya? Baca sehingga habis. :) Tapi ini mengikut pandangan saya sendiri ya. Bukannya daripada teori atau kajian daripada mana-mana pakar.
 
Saya juga sebenarnya seorang yang pemalu. Pemalu yang bagaimana. Malu hendak berjumpa orang ramai, malu hendak berjumpa secara bersemuka. Tidak pandai untuk memulakan bicara. Tapi bila dah berjumpa. Tak berhenti pula. Hehe. Ada juga yang malu jika orang lain melihat cara dan penampilan kita. Salah satunya sebab kita tak berapa yakin untuk berdepan dengan orang ramai. Pada pandangan saya, bisnes online ini memang sangat sesuai untuk mereka yang pemalu, kerana dengan menjalankan bisnes online kita tak perlu berjumpa dengan orang ramai. Kita hanya bersemuka dalam internet. Melalui cara maya. Hanya percakapan kita yang diterjemah melalui penulisan.  Jadi orang lain pun tak dapat melihat situasi dan keadaan kita yang sebenarnya. Mungkin ketika itu kita sedang sibuk melayan anak-anak, sambil menjawab pertanyaan pelanggan. Mungkin juga baru bangun tidur.
 
Saya sendiri lebih senang untuk menyampaikan maklumat atau menjawab pertanyaan pelanggan secara online. Kerana kita dapat menjawab dengan tenang. Menyampaikan maklumat secara bertulis. Jika bersemuka pasti kita payah untuk menerangkan lebih jelas. Lebih-lebih lagi jika kita masih baru menceburi bisnes online ini. Pastinya kita hendak memberikan jawapan yang paling tepat dan memuashati pelanggan. Jadi kita boleh mendapatkan maklumat terlebih dahulu sebelum kita membalas pertanyaan pelanggan.
 
Kalau malu juga hendak menulis, sudahnya memang tak menjadi. Itu bukan kategori malu. Itu sudah dikira malas. Malas bukannya bidang yang sesuai untuk orang yang hendak berbisnes dan berjaya.
 
Anda pemalu, masih tercari-cari cara memulakan bisnes online. Apa kata sertai saya disini.
 
Kelas asas blog dan fan page (bisnes)
Apa yang kita belajar dalam kelas asas blog dan fan page (mula bisnes)
a. Kelas ini khusus bagi suri rumah yang benar-benar zero tentang urus niaga secara online.
b. Mahu mula tetapi tidak tahu cara.
c. Mahu mula tetapi tidak ada produk. Kami menyediakan beberapa produk pilihan, produk sunnah, buku, pakej ebook, ruang periklanan. Juga peluang sebagai pembantu kelas di akademi bekerja di rumah.
d. Kelas ini sesuai untuk belajar menjana pendapatan awal RM10, kemudian tingkatkan lagi, RM20, RM50, RM100 begitulah seterusnya (ini adlaah tertakluk kepada usaha yang konsisten daripada peserta.
e. Kelas ini juga sesuai untuk suri yang sibuk, surirumah sepenuh masa, suri bekerjayaa yang mahu buat secara sambilan. Ini adalah langkah awal, kami sediakan berdasarkan permintaan demi permintaan.
f. Apabaila sudah pandai, boleh belajar lagi dengan otai-otai pemasaran yang lain. juga bina jaringan bisnes secara online.
g. Apa yang kita belajar di dalam kelas ini. Analisa dahulu untuk kenalpasti apa produk yang sesuai/minat/pengalaman. Belajar buat blog kedai online, belajar menulis konsisten, belajar buat borang tempahan, jenis-jenis entri, belajar buat pan page, belajar buat pautan, belajar buat pautan antara blog untuk aliran trafik.
h. Untuk mula, kita analisa dahulu. Pendaftaran adalah setiap hari. Hubungi saya untuk pendaftaran dan analisa awal.
 
 
 
 

Comments

  1. Satu pandangan yg menarik. Apakata terjah yg saya pula.
    http://www.sensasi2020.com/2013/11/bisnes-online-menurut-pandang-kamil.html?m=1

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts