Monday, 16 September 2013

Wanita memang hebat

Tek: Anys Idayu Zakaria


Sabtu lepas bermula sudah semester baru kuliah 2013/2014. Macam biasa jika hari sabtu kelas akan bemula jam 2 petang. Minggu sabtu pertama untuk mata pelajaran Pembangunan Kerjaya. Saya bergerak ke kelas agak awal. Hajat hati jika sampai awal mahu berehat sebentar di surau sambil-sambil menulis blog. Memang awal saya tiba, jam 1 petang. Kelas pula di bangunan baru. Jauh ke dalam tempat jin bertendang. Jenuh juga mencari kelas dan surau sebab masih tiada pelajar lain yang tiba. Selesai solat tinggal 15 minit saja lagi sebelum kelas bermula. Gara-gara mencari kelas dan surau yang tiada tanda arah yang tepat.
 
Masuk ke kelas masing-masing agak riuh kerana ada yang tidak bertemu sudah 3 bulan kerana masing-masing ada yang tidak ambil semester pendek yang lepas. Bertemu rakan semula ada saja ceritanya. Apa yang saya lihat ramai pula kali ini rakan wanita yang hamil. Masing-masing masih semangat datang kelas. Walhal ada juga yang kata orang sudah sarat. Lagi beberapa bulan sahaja mahu bersalin. Malah dalam kelas yang seramai 30 orang lebih hanya 6 orang sahaja pelajar lelaki.
 
Sebenarnya saya sangat kagum dengan semangat kaum wanita. Keluar bekerja membantu para suami, pulang ke rumah melaksanakan tugas di rumah pula. Memasak, mengemas dan menguruskan anak-anak serta suami. Bagi yang sedang mengejar cita-cita pula seperti saya sendiri hujung minggu sibuk dengan kuliah. Bukan hanya wanita yang bekerjaya, suri rumah sendiri sekarang ini mempunyai pendapatan sendiri. Malah ada bisnes sendiri. Walau duduk di rumah tetap sibuk setiap masa.
 
Semangat dan keazaman seperti ini yang dimiliki oleh wanita memang tidak boleh dipandang sebelah mata. Turut diakui sebenarnya di sebalik kejayaan seorang lelaki ada wanita di belakangnya. Seperti kata pepatah "tangan wanita yang menghayun buaian inilah yang menggoncang dunia". Semoga dengan keazaman dan titik peluh kita membantu para suami khasnya mendapat restu mereka. Dan mendapat redha daripada Allah swt. Insya Allah.
 
 
****************************
Bagi yang sedang mnggali peluang untuk memulakan bisnes dari rumah, bekerja hanya di rumah boleh sertai keluarga besar kami di Akademi bekerja di rumah yang menyediakan platform untuk bergerak. Hubungi saya untuk penyertaan dan pendaftaran secara online.
 
Email : aniesaizmall@gmail.com
Sms / wtsapp : 0177912993
 
 


 
Mahu memulakan bisnes online, Bagaimana mahu bermula. Dapatkan jawapan dalam ebook super wahm super mom. Perkongsian kisah sebenar melalui pengalaman mereka sendiri.