Tuesday, 3 September 2013

Ulasan Kelas Asas Blog - Kekanda Puteri Dhamia @ Rozida

Teks : Anys Idayu Zakaria


Kekanda Puteri Dhamia atau nama sebenar beliau Rozida Ismail merupakan pelajar kedua yang menyertai kelas asas blog di bawah kelolaan saya, bersama Pengasas Akademi Bekerja Dari Rumah, Kak Masayu Ahmad.

Pertama kali membaca entri pengenalan beliau saya betul-betul teruja dan sangat terperanjat sebenarnya. Rupanya beliau merupakan seorang novelist. Dan beliau sendiri sebenarnya sudah mempunyai beberapa blog, malah sanggup belajar dan menambah ilmu tentang asas membina blog. Baca lanjut tentang ulasan beliau tentang kelas asas blog yang kami anjurkan ini. Semoga ia bermanfaat untuk semua.


Kelas Asas Blog dan Fanpage

Teks: Rozida Ismail

Assalamualaikum,
Mungkin ramai yang sudah tahu bagaimana hendak membuat blog sendiri kerana ia tidaklah sesusah mana. Template sudah tersedia dan anda hanya ikut sahaja apa yang dinyatakan. Hanya dua tiga klik, terhasillah blog anda. Jadi, mengapa perlu lagi untuk mengikuti kelas asas blog dan fanpage?

Tetapi ramai antara yang menghasilkan blog itu hanya ghairah menulis ketika baru menghasilkan blog sahaja. Kemudian, tinggallah blog itu tanpa 'berusik' sekian lama. Umpama rumah yang sudah siap tetapi dibiarkan kosong tanpa penghuni. Kadang-kadang ada yang mempunyai banyak blog, tetapi hanya mengemas kini blog tertentu sahaja. Ini kerana mereka sudah kekeringan idea untuk menulis.

Sebelum mengikuti kelas asas penulisan blog, saya sendiri telah mempunyai blog. Tetapi blog saya kurang dikunjungi. Ini membuatkan saya berasa rendah diri. Orang tidak mahu membaca tulisan saya. Lama kelamaan saya tidak lagi rajin mengemas kini blog tersebut.
Tetapi apabila ternampak promosi tentang kelas asas blog dan fanpage dengan harga yang sangat murah di facebook, saya terasa ingin mencuba. Yuran kelas ini sebenarnya sangat murah dibandingkan kelas pembinaan blog yang pernah saya hadiri. Sekiranya anda tidak ada budget yang besar atau masa yang banyak untuk menghadiri kelas atau seminar berblog, saya nasihatkan anda sertai kelas ini sahaja. Memanglah setiap kelas mempunyai cara dan ilmu yang berlainan. Tetapi sesuai dengan namanya 'Kelas Asas' maka semua yang asas anda boleh dapat di sini. Yang paling penting, guru anda 'hadir' di rumah atau di mana-mana sahaja pada masa-masa senggang anda. Anda yang pilih dan tetapkan masanya.

Saya merasakan pengetahuan dan pengalaman yang saya dapat daripada Kelas Asas Blog dan Fanpage yang dikendalikan oleh sifu Masayu Ahmad dan Anys Idayu Zakaria sangat praktikal dan membantu. Apa lagi yang anda mahu, Puan Masayu Ahmad merupakan blogger terkenal. Hasil kerjanya mendapat liputan di akhbar-akhbar tempatan. Manakala, Anys Idayu Zakaria (anysidayu.blogspot.com) merupakan anak didik beliau yang membantu sebagai tenaga pengajar yang bertauliah.
 Tip dan panduan yang diberikan oleh guru-guru Kelas Asas Blog ini memang menjadi. Jangan risau, jika anda tidak mahir IT, mereka akan beri tunjuk ajar. Yang penting anda perlu buat sendiri. Selain mendapat panduan secara 'live', anda juga akan dimasukkan dalam komuniti blogger yang besar dan mereka akan membantu menaikkan bilangan pengunjung ke blog anda. Inilah perkara yang paling penting, saling bekerjasama untuk mempromosi blog. Masing-masing ada kelebihan dan keistimewaan.  Anda tidak perlu berasa rendah diri jika anda masih baru  dalam dunia blogging. Mungkin cerita yang biasa bagi anda adalah cerita luar biasa bagi orang lain. Nasihat saya, jangan dengar kata-kata saya, tetapi cuba sendiri dan nilai keberkesanannya.



Ini saya petik dari tulisan beliau di salah satu blog yang beliau ada. Oleh kerana perasaan teruja saya kerana mengetahui beliau merupakan novelist, jadi saya letakkan di entri ini.

Puteri Dhamia dan penulisan

"Aku menulis bukan kerana nama ..." Mungkin ini kata-kata yang paling tepat untuk menjawab persoalan mengapa saya menulis. Selain minat yang begitu mendalam dalam bidang penulisan, ada sebab yang lebih penting memaksa saya menulis dan menerbitkan novel ini. 

Sejak kecil saya memang suka menulis. Malah sejak di sekolah menengah lagi saya telah mula menulis dan menghasilkan novel saya sendiri dengan menggunakan buku nota berkulit keras dalam ketebalan 200 muka surat. Saya menulis sedikit demi sedikit dengan tulisan tangan dan akhirnya novel pertama saya berjaya disiapkan ;) Apabila bapa saya membeli mesin taip barulah saya mula menaip dan menghasilkan novel saya sendiri pada helaian kertas A4 dan difailkan. 'Novel-novel' ini hanyalah sebagai koleksi peribadi saya sahaja, tetapi telah dicuri baca oleh adik dan kawan rapat saya. Saya masih ingat, seorang kenalan mahu saya menjadikan minat saya ini sebagai kerjaya. Semasa masih di bangku sekolah, cerpen pertama saya berjudul 'Kuntum Kasih Terkulai Layu' pernah disiarkan dalam majalah Variasari. Sumber asal di sini 
 
********************************************************************************

sertai kami Alumni Penulis Dari Rumah. Menawarkan kelas berikut

1. Kelas asas blog dan penulisan
-Sesuai bagi kalian yang ingin berkongsi pengalaman dan kepakaran. Bina rangkaian sendiri dan follower tegar. Setiap orang sudah ada keunikan masing-masing, serlahkan bakat ini melalui blog. Tidak tahu menulis kami akan pandu melalui teknik yang mudah.
2. Kelas asas blog dan fan page (bisnes)
Bagi yang masih zero untuk memulakan bisnes online, ami sedai membantu menunjukkan jalan. Jika sudah ada produk, masanya untuk promo. Jika tidak ada kami sediakan. Bermula sekarang, tidak terlambat untuk realisasikan impian 2013

Untuk pendaftaran, hubungi saya :

Sms/ watsapp : 017-7912993