Semuanya internet

Teks : Anys Idayu Zakaria


Zaman semakin canggih, semakin maju. Serba serbi internet. Boleh katakan sekarang ni apa sahaja yang kita nak beli boleh sahaja goggle di internet, boleh terus beli. Saya juga lebih suka melihat dan mencari barang-barang yang dijual di internet kerana adakalanya barang tersebut tiada di pasaran luar. Sampaikan mak-mak sendiri pun dah pandai membeli di internet.
 
Ceritanya mak mertua saya ada membeli satu produk kosmetik. Produk tersebut beliau beli daripada saudaranya. Kata mak, produk itu dibeli di internet. Terus suruh saya carikan produk tersebut di internet. Mulanya saya hanya goggle sahaja di internet sebab tidak tahu kedai blog atau fanpage apa. Hujung minggu lepas, stok produk tersebut sudah habis. Mak pula pening kepala sebab katanya macam mana nak beli ya. Nak masukkan duit dalam bank orang tu tak pandai pula. Senang saja saya jawap. Yang penting ada duit dalam akaun. Order sahaja di internet, cuma yang saya perlukan kedai maya peniaga tersebut supaya mudah saya berhubung terus dengan penjual. Biasalah orang tua, mungkin rasa leceh pula nak minta-minta no telefon dan sebagainya. Jadi teruslah diajak kami ke rumah saudaranya untuk mengambil stok yang masih berbaki. Dan memang kebetulan juga sambil berjalan-jalan ke Ayer Hitam. Sebelum pulang memang sudah diingatkan beberapa kali supaya saya menyimpan nama penjual tersebut. Supaya mudah untuk dihubungi bila sudah habis. Jadi tak perlulah kami ke sana lagi.
 
Naik sahaja kereta, terus mak bertanya, ada ke betul orang tu jual di internet. Senang ke nak order. Saya katakan pada beliau, memang ada. Tak perlu risau sudah jumpa pun kedai dia. Nanti bila nak beli kita order sahaja. Sebenarnya saya pun hanya add sahaja melalui facebook. Legalah mak bila tau saya sudah jumpa dengan penjual tersebut. Katanya kalau di kedai luar pun ada mungkin tapi tak tahu mana nak cari. Saya membalas, memang ada tapi dah alang-alang kita order di internet ni lagi senang dan mudah. Tak perlu nak keluar mencari di kedai. Yang penting ada duit di akaun, order mereka akan hantar. Tunggu sahaja en.posmen hantar barang ke rumah. Lebih mudah.
 
Ma saya sendiri pun adakalanya bila suruh belikan sesuatu mesti suruh lihat di internet. Katanya "cuba kak long tengok kt internet, ada tak buku ni, atau kaklong ada jual kat internet'' (Ma memang tahu saya ada jual buku di internet). Alahai tu la dalam hati saya berkata mak-mak yang tak berapa pandai IT pun sudah pandai membeli di internet. Walau tak pandai, boleh saja suruh anak-anak belikan. Itulah mudahnya IT. Lebih mudah lagi kalau ada telefon yang menyambungkan internet. Bila cari sesuatu barang terus sahaja boleh goggle, dah jumpa.
 
*****************************************************************************
 
Dapatkan pelbagai produk sunnah di
Dapatkan pelbagai produk buku ilmiah dan ebook
Dapatkan pelbagai produk serbanika dan makanan secara online
Jika ada yang mahu membina kedai maya di internet, boleh sertai kelas asas blog yang saya anjurkan bersama Akademi Bekerja di Rumah. Hanya perlu pm sahaja untuk pendaftaran. :)
 
 
 
 
 
 

Comments

Popular Posts