Mulakan dengan modal minima


Teks : Anys Idayu Zakaria


Sehari dua ni saya banyak pula dapat pertanyaan rakan-rakan bagaimana mahu memulakan bisnes di rumah. Malah mereka bertanya pula modal yang diperlukan. Untuk pengetahuan, saya tidak menggunakan modal yang tinggi. Malah modal sangat-sangat minima. Saya membuat promosi hanya dengan facebook, fanpage dan blog. Tidak pernah menggunakan cara yang berbayar. Semuanya percuma. Hanya sedikit ilmu yang berbayar, tapi sangat-sangat berbaloi.
 
Ada juga rakan-rakan yang bertanya, macam mana cara untuk menggunakan fb ads. Maaf. Saya memang langsung tidak tahu bagaimana caranya kerana tidak pernah menggunakan cara itu untuk meningkatkan like di fanpage. Ya, saya akui cara itu memang berkesan. Tapi bukanlah untuk masa ini. Mungkin di masa akan datang saya akan mempertimbangkan untuk menggunakan cara ini. Saya lebih suka menggunakan cara sendiri. Hanya promosi di fanpage dan facebook. Sebenarnya cara ini semua orang tahu menggunakan dan boleh menggunakannya kerana percuma. Cuma perlu konsisten, sungguh-sungguh barulah berhasil. :)
 
Ada juga rakan yang bertanya bagaimana hendak membeli hosting dan web. KataOwh, saya belum lagi ke arah itu. Masih menggunakan blogspot sebagai medan menulis dan mempromosi produk. Alhamdulillah, rezeki ada di mana-mana. Yang penting usaha dan konsisten. Tak semestinya menggunakan cara berbayar lebih cepat. Dan rasanya setakat ini masih belum terlintas untuk menggunakan cara berbayar.
 
Sebenarnya, kita sendiri perlu konsisten membuat promosi. Bila sudah ada yang tahu mereka dengan sendiri akan datang untuk mendapatkan produk tersebut. Dan yang lebih penting baliklah kepada Pemilik Rezeki yang sebenar-benarnya. Berdoa dan bermohon hanya dengan Allah swt.
 
 
Bagi yang masih meraba-raba cara untuk memulakan promosi, ambillah langkah permulaan dengan memilih modal minima. Pilih sahaja facebook, fanpage dan blogspot kaedah percuma.
 
 
 
 
 Terokai bidang bisnes butik. Dapatkan pakej wahm soho - Panduan mula Bisnes Butik
HANYA RM 125 SAHAJA


 
Mulakan bisnes dengan kepakaran dalam bidang masakan dan makanan
HARGA PROMOSI RM105 SAHAJA
 
 

Comments

Popular Posts