Saturday, 28 September 2013

Kerja dan Usaha dalam Islam

Teks : Anys Idayu Zakaria


Kerja dan usaha mempunyai kedudukan yang tinggi dalam Islam. Ia bukan sekadar sebab untuk kekayaan, dengan niat ikhlas menjadi satu ibadah yang dijanjikan pahala di sisi Allah swt. Allah Taala menggandingkan usaha mencari rezeki dengan usaha jihad fi sabilillah, "Dia juga mengetahui bahawa akan terdapat antara kamu orang yang sakit, orang yang bermusafir di muka bumi untuk mencari rezeki daripada limpah kurniaan Allah dan orang yang berjuang di jalan Allah (membela agamaNya)''

Manusia di muka bumi diperintahkan supaya merantau mencari rezeki Allah mengikut kadar keperluan dan usaha masing-masing. Sesiapa yang mahu menambah lagi keuntungan dan kekayaan maka dia perlu berusaha dan mencarinya dan membuang sikap malas.  Seseorang yang menjadi rezeki dengan titik peluh usahanya sendiri dipuji oleh Rasulullah walaupun hanya dengan menjual kayu api.
 
 
Bagi yang mahu memulakan bisnes, walau tanpa modal yang sangat besar, mulakan dengan langkah pertama, segera bertindak supaya dapat menuai hasil dan membina rezeki. Malah menambah rakan kenalan. Rezeki juga tidak dikira dari segi kewangan. Rezeki memperolehi rakan-rakan yang baik, rezeki diberikan kesihatan yang berpanjangan supaya dapat menguruskan keluarga. Rezeki Allah beri dari pelbagai sudut dan arah. Yang penting kita melaksanakan tanggungjawab kepadaNya.
 
Kami di Akademi Bekerja di Rumah memberi peluang kepada yang sedang mencari peluang untuk menambah pendapatan. Dua kelas sedang berlangsung :

1. Kelas asas blog dan penulisan
Apa yang kita belajar dalam kelas asas blog dan penulisan.
a.. Menulis cara santai, tetapi masih lagi mengekalkan Bahasa Melayu formal. Ini salah satu cara menarik minat pembaca suka dan datang lagi ke blog.
b. Bina tapak awal memperkenalkan diri kepada pembaca/bakal pelanggan.
c. Belajar menulis dan latihan menulis untuk dapatkan momentum.
d. Teknik tulisan yang mempengaruhi pembaca datang dan datang lagi.
e. Bergabung dengan lebih rami blogger-lebih 100 blog dalam akademi, untuk membantu aliran trafik ke blog.
f.Ramai yang mahu bermula tetapi tidak tahu cara, menulis boleh dilatih jika tahu teknik yang betul.
g. Mengetahui teknik yang betul, apa yang kita suka tulis dan cara konsisten untuk terus aktif menulis di blog.
h. Sudah ada blog, tetapi sudah tidak ada idea untuk meneruskan usaha berblog.
Jika kalian berada dalam salah satu kategori di atas, boleh sertai kami dalam kelas asas blog dan penulisan. Analisa dahulu sebelum masuk kelas. Boleh pm atau mesej inbox apabila sudah bersedia.

2. Kelas asas blog dan fan page
Apa yang kita belajar dalam kelas asas blog dan fan page (mula bisnes)
a. Kelas ini khusus bagi suri rumah yang benar-benar zero tentang urus niaga secara online.
b. Mahu mula tetapi tidak tahu cara.
c. Mahu mula tetapi tidak ada produk. Kami menyediakan beberapa produk pilihan, produk sunnah, buku, pakej ebook, ruang periklanan. Juga peluang sebagai pembantu kelas di akademi bekerja di rumah.
d. Kelas ini sesuai untuk belajar menjana pendapatan awal RM10, kemudian tingkatkan lagi, RM20, RM50, RM100 begitulah seterusnya (ini adlaah tertakluk kepada usaha yang konsisten daripada peserta.
e. Kelas ini juga sesuai untuk suri yang sibuk, surirumah sepenuh masa, suri bekerjayaa yang mahu buat secara sambilan. Ini adalah langkah awal, kami sediakan berdasarkan permintaan demi permintaan.
f. Apabaila sudah pandai, boleh belajar lagi dengan otai-otai pemasaran yang lain. juga bina jaringan bisnes secara online.
g. Apa yang kita belajar di dalam kelas ini. Analisa dahulu untuk kenalpasti apa produk yang sesuai/minat/pengalaman. Belajar buat blog kedai online, belajar menulis konsisten, belajar buat borang tempahan, jenis-jenis entri, belajar buat pan page, belajar buat pautan, belajar buat pautan antara blog untuk aliran trafik.
h. Untuk mula, kita analisa dahulu, hubungi saya untuk analisa dan pendaftaran kelas.