Sedekah

Teks : Anys Idayu Zakaria
Sumber : Majalah Jelita, Julai 2013

Bagi 1 dibalas 700, seperti janji Allah swt dalam dalam Surah Al-Baqarah, ayat 261 :
"Bandingan (derma) orang-orang yang membelanjakn hartanya pada jalan Allah ialah sama seperti sebiji benih menumbuhkan tujuh tangkai, tiap-tiap tangkai mengandungi seratus biji. Dan (ingatlah) Allah akan melipat gandakan pahala bagi sesiapa dikehendakiNya. Dan Allah Maha Luas (rahmat) KurniaNya lagi meliputi ilmu pengetshuanNya."

Nabi saw bersabda "Tiga perkara aku khabarkan kepada kalian dan kalian peliharalah. Pertama tidak akan kurang harta yang dikeluarkan untuk sedekah, bahkan akan bertambah....." Riwayat At-Tirmidzi". Oleh tawaran Allah swt ini hendaklah kita rebut dn tunaikan dengan ikhlas.

Isteri Nabi, Saidatina Khadijah R.a dan sahabat Nabi saw, Abdul Rahman Bin Auf R.a adalah antara cpntoh saudagar terkenal dan bertakwa. Mereka banyak merendh diri dn mengeluarkan harta mereka untuk membantu penduduk Madinah. Mereka pemurah dan sangat merendah diri dn harta mereka berkembang subur walaupun sangat banyak bersedekah.

Dalam mengeluarkan sedekah, jangan kita hanya sempitkan sedekah dalam bentuk wang ringgit,malah sedekah boleh datang dalm pelbagai bentuk seperti sedekah makanan, pakaian, ilmu bermanfaat. Semoga segala bentuk sedekah yang kita keluarkan akan mndapat ganjaran pahala,diberkati dan diredhai Allah swt di dunia dan akhirat.

Kedai online sunnah saya turut menyediakan pelbagai jenis telekung. Kami mngalu-alukan kalian yang mahu membeli borong untuk tujuan sedekah, kos penghantaran percuma terus ke alamat penerima. Untuk tujuan ini, boleh melalui :

Email : aniesaizmall@gmail.com
Tel / wtsapp : 017-7912993
Fanpage : aizmall sunnah online

Comments

Popular Posts