Modal memulakan perniagaan

Menurut irfsn khairi dalsm buku tulidan beliau nota jutawan Nota Perniagaan, untuk memulakan bisnes kita perlu menggunakan pendekatan bootstrap.
Bootstrap membawa maksud jangan mrngambil pinjaman modal daripada mana-mana sumber untuk memulakan perniagaan. Tidak kira daripda sumber pinjaman kewangan badan berlesen, keluarga ataupun rakan-rakan.
Mulakan peerniagaan dengan modal yang kecil, sumpan sedikit keuntungan untjk menambah modal di kemudian hari. Fikir dahulu swbelum memulakan bisnes. Mungkin ubtuk permulaan kita boleh buart secara kecil-kecilan, mengunakan idea kretiviti menjual produk hasil tangan sendiri atau memilih bisnes yang tidak memerlukan modal yang banyak seperti dropship.
Deangan menggunankan konsep bootstrap ini kita akan lebih berhatihati dalam mengeluarkan wang yang dilaburkan. Hanya menggunakan mengikut kepwntingan. Kembangkan perniagaan kit dengan menggunakn modal yang diperolehi daripada bisnes yang dijalankan secara kecilan. Kumpul pengalaman dan ilmu sebelum terus mengorak melangkah lebih jauh menggunakan modal yng besar.
Tips membuat simpanan
Simpan 10%daripada gaji setiap bulan
Simpan dalam akaun tetap yang tidak boleh dikeluarkan
Asingkan simpanan daripada pwrbelanjaan bulanan
Pilih akaun yng mmpunyai pulangan yang tinggi.

Comments

Popular Posts