Matlamat khidmat pelanggan

Teks : Anys Idayu Zakaria
Foto : Carian goggle


Khidmat pelanggan yang cemerlang menjadikan sesuatu bisnes yang diuruskan sentiasa mendapat tempat di hati pelanggan. Khidmat pelanggan yang baik ialah memberi sesuatu yang baik dan lebih daripada apa yang diharapkan oleh pelanggan. Antara matlamat dalam khidmat pelanggan ialah :

1. Menarik lebih ramai pelanggan

Matlamat utama dalam khidmat pelanggan ialah menarik lebih ramai pelanggan membeli atau menggunakan perkhidmatan yang kita sediakan. Untuk menarik pelanggan juga kita perlu mengetahui rahsia dan kaedah yang betul dan sesuai supaya dalam melakukan promosi terhadap bisnes yang kita jalankan supaya pelanggan terpikat dengan apa yang kita tawarkan.

2. Mengekalkan pelanggan yang sedia ada
Kita perlu menggunakan teknik dan cara yang betul untuk mengekalkan pelanggan yang sedia ada supaya akan terus sentiasa membuat belian dengan kita atau menggunakan perkhidmatan yang kita tawarkan, kerana untuk mendapat pelanggan baru bukanlah satu perkara yang mudah

3. Menambah jualan
Apa pun jenis bisnes yang kita lakukan perlulah mempunyai matlamat jangka pendek dan matlamat jangka panjang. Ini adalah untuk memastikan kita akan sentiasa dapat mencapai target dalam menambah jualan serta dapat menambah pendapatan.

4. Memenuhi kehendak pelanggan
Matlamat utama khidmat pelanggan adalah untuk memenuhi apa sahaja permintaan pelanggan yang tidak melampaui batas dalam bisnes dan yang berkaitan dengan apa yang kita tawarkan. Kita juga boleh mendapatkan maklumbalas daripada pelanggan untuk mengkaji dan meneliti semula apa yang mereka mahukan daripada kita. Supaya kita dapat memberikan yang terbaik, pelanggan akan berpuas hati dengan khidmat kita.

Comments

Popular Posts