Tuesday, 23 April 2013

Strategi dan teknik jualan melalui dropship

Teks : Anys Idayu Zakaria
Foto : Carian goggle 

Konsep bisnes dropship merupakan satu teknik untuk menjana wang tanpa modal. Di sini saya kongsikan sedikit tentang strategi dan teknik jualan yang boleh dilakukan dengan bisnes dropship.

1. Kaji pasaran sebelum menjual. Sebelum memilih untuk melakukan bisnes dropship, kita perlu mengkaji terlebih dahulu permintaan pasaran. Ini untuk memudahkan kita mengetahui apa yang diperlukan oleh orang ramai, supaya produk yang kita pasarkan mendapat tempat di hati pelanggan.  Sekiranya kita terus memilih produk tanpa mengkaji permintaan pelanggan, ia boleh mengakibatkan kita tersilap memilih barangan yang hendak dijual dan tidak menghasilkan keuntungan.

2. Cari dropship yang membekalkan barangan yang memenuhi permintaan pelanggan. Sekarang ini banyak pembekal yang menawarkan dropship bagi mereka yang berminat.  Sebelum bermula dan memilih dropship mana yang sesuai, kita perlulah mengkaji dan melihat kepada permintaan pelanggan.  Pilihlah pembekal barangan yang benar-benar dapat memenuhi permintaan supaya kita akan mendapat hasil daripada jualan tersebut. Jadi kita perlu bijak memilih dan membuat keputusan barangan mana yang sesuai untuk dijual secara dropship.

3.  Tentukan berapa peratus keuntungan yang anda sasarkan. Setelah memilih barangan yang hendak dijual,  lihat berapa harga agen yang diberikan oleh pembekal. Anda juga perlu melihat harga yang ditawarkan oleh pesaing dengan harga jualan yang akan anda jual. Pastikan barangan yang dijual memberikan keuntungan.  Jangan hanya balik modal atau cuma memberi keuntungan yang sedikit sahaja.

4. Gunakan platform yang betul untuk menghasilkan jualan.  Kini terdapat banyak platfrom yang boleh dipilih untuk mempromosi produk jualan kita.  Kebanyakkan platform ini adalah secara percuma, seperti facebook, twitter, blog, forum, mudah.my, dan ebay. Kita juga boleh mengeluarkan sedikit modal untuk menyediakan platform berbayar. Seperti membina website dan shopping cart sendiri.