Friday, 19 April 2013

Menghargai Pelanggan

Teks : Anys Idayu Zakaria
Foto : Carian Goggle

Dalam apa jua perkara yang kita lakukan, kita amat sukakan penghargaan. Anak-anak suka apabila ibu bapa memberi penghargaan, pekerja gembira jika dihargai majikan dan begitu juga dalam bisnes. Pelanggan amat suka jika dia dihargai oleh peniaga. Penghargaan adalah salah satu daripada cara untuk bersyukur. Jadi amatlah penting untuk kita sebagai peniaga menerapkan penghargaan tidak kira kepada pelanggan, pembekal atau pun sesiapa sahaja yang terlibat dalam urus niaga kita.

Di sini saya berikan sedikit tips bagaimana untuk anda menghargai pelanggan : 

Sentiasa ucapkan terima kasih.
Ucapan terima kasih merupakan satu patah perkataan yang keramat dan amat bermakna jika diucapkan oleh sesiapa sahaja terutamanya majikan kepada pekerja.  Sebagai contoh, seorang pekerja yang sanggup bertungkus lumus menyiapkan laporan sehingga lewat malam, jika dihargai dengan ucapan terima kasih pasti ia menjadi kata-kata semangat untuk terus berkhidmat dan rasa dihargai.  Walaupun ianya nampak seperti tidak membawa makna, tetapi ia amatlah bermakna untuk pekerja yang telah sanggup bekorban masa dan tenaga menyiapkan laporan tersebut.  Begitu jugalah dalam prinsip perniagaan.  Sebagai peniaga kita perlu sebarkan ucapan terima kasih kepada sesiapa sahaja yang berurus niaga dengan kita.  Sebagai contoh, walau pelanggan hanya datang untuk bertanyakan harga barang, tidak salah kita mengucapkan terima kasih kerana sudi singgah ke kedai kita.  Apatah lagi mereka yang telah berurusan dan membeli barangan kita.  Pasti mereka tersenyum dan gembira jika dihargai dengan ucapan terima kasih.

Sentiasa murah senyuman
Sebagai seorang peniaga senyuman amatlah bermakna dan tidak boleh lekang daripada wajah.  Perlu sentiasa tersenyum supaya apabila pelanggan melihat kita, mereka akan tertarik dan berminat untuk berurus niaga dengan kita.  Malah melalui senyuman juga menggambarkan keikhlasan kita dalam melaksanakan tugas. Sebagai contoh, jika kita bertugas di kaunter khidmat pelanggan, dengan wajah yang masam mencuka pasti pelanggan berasa takut untuk bertanya berbanding jika kita tersenyum kepada mereka. Seperti kata pepatah "senyuman adalah penawar duka".  Jika anda tidak percaya, cuba lakukan. Jika kita tersenyum sambil menjawab panggilan telefon, intonasi suara ketika anda tersenyum pasti berlainan berbanding ketika anda dalam keadaan marah.

Sentiasa memberi pujian
Setiap orang pasti suka apabila menerima pujian.  Pujian yang diterima akan memberi galakan untuk terus melakukan sesuatu dengan lebih semangat dan dapat meningkatkan keyakinan diri.  Manusia memang suka apabila dipuji dan dihargai.  Sebagai peniaga, kita seharusnya sentiasa memberi pujian kepada pelanggan. Contohnya jika kita menjual produk kecantikan, pelanggan membeli produk kita dan ia menampakkan perubahan apabila dipakai, kita seharusnya memberi pujian supaya mereka akan gembira dengan perubahan tersebut. 

Sentiasa bersyukur
Risiko dalam dunia perniagaan adalah memperolehi pendapatan yang tidak tetap.  Dalam urusan perniagaan kita perlu bekerja keras untuk mendapat pendapatan yang lebih kerana adakalanya meningkat, adakalanya turun. Jika pendapatan yang kita perolehi pada hari tersebut agak berkurangan, seharusnya kita perlu bersyukur dengan rezeki yang diperolehi.  Jangan menunjukkan rungutan dan tekanan.  Rugutan dan tekanan akan menyebabkan kita menguruskan perniagaan dalam keadaan yang tidak stabil.  Kita akan mudah marah, dan tidak gembira melayan pelanggan. Ini akan membawa kesan yang lebih buruk pula. Walaupun pendapatan sedikit, kita perlu bersyukur, dan semakin kita bersyukur, rezeki akan semakin meningkat. Kita juga digalakkan bersyukur dengan bersedekah. 

sentiasa meraikan diri, pelanggan dan pekerja
Setelah bekerja kuat, adakalanya kita terlupa untuk meraikan diri sendiri, pekerja dan pelanggan. Untuk meraikan diri dan pekerja, kita boleh berehat dan mengambil cuti dengan menetapkan masa supaya semua pekerja dapat ikut serta, seperti aktiviti hari keluarga.  Disamping mengeratkan hubungan antara majikan dan pekerja, kita dapat membantu menghilangkan tekanan.  Ini adalah untuk memberi semangat dan momentum baru kepada diri anda sebagai majikan dan pekerja lebih setia berkhidmat dengan anda.

Untuk meraikan pelanggan, kita boleh memberikan mereka kad diskaun atau menganjurkan pertandingan dengan menawarkan hadiah yang menarik. Ini adalah salah satu cara untuk anda meraikan pelanggan supaya mereka akan sentiasa berurusan dengan kita serta dapat mengeratkan hubungan peniaga dan pelanggan. "Untuk dihargai, kita perlu belajar menghargai". Jika kita sentiasa memberi penghargaan, tanpa kita sedar kita akan sentiasa dihargai oleh orang di sekeliling kita.






Dengan mengamalkan tip ini, pelanggan akan sentiasa mudah berurusan dengan kita.  Mereka suka untuk mendapatkan barangan daripada kita dan suka memperkenalkan orang lain tentang produk jualan kita. Ia bukan sahaja dapat mengeratkan hubungan antara peniaga dan pelanggan.  Malah perniagaan kita akan bertambah maju.