Berpantang - 18/4/2013

Teks : Anys Idayu Zakaria

Alhmdulillah syukur sudah selamat terima anak saudara pertama. Adik saya telah selamat melahirkan seorang bayi lelaki yang comel, dah jadi mak long rupanya saya. Selamat berpantang kepada adik. Melihat adik berpantang teringat 3 bulan yang lepas ketika saya berpantang melahirkan anak kedua. Saya berpantang di rumah mak mertua. Semuanya di urus oleh mak mertua, daripada menguruskan keperluan bayi sehingga keperluan saya.


Sebenarnya saya nak cerita tentang menu makanan saya ketika berpantang. Dari anak pertama sehingga kedua menu makanan saya ketika berpatang ialah air milo dan biskut tawar untuk sarapan pagi dan minum petang. Nasi pula bersama ikan tenggiri masak asam. Selama 44 hari itulah makanan utama saya. Takut juga hendak makan makanan selain yang dihidangkan Kata mak mertua saya kalau nak jaga badan semula perlulah makanan sedikit. Malah saya juga disuruh minum air asam jawa dan ubat periuk.



Terfikir juga dalam hati takkan tak ada makanan lain yang sesuai untuk ibu berpantang. Hari ini selepas melihat ebook tips sihat hamil pantang ini, barulah saya tahu rupanya banyak lagi makanan yang boleh dipelbagaikan dan dimakan ketika berpantang. Nampaknya tak rugi memilik ebook ini. Walau tidak berpantang, sekurang-kurangnya boleh menambah ilmu dan boleh digunakan jika akan berpantang lagi.


Memang sesuai untuk yang akan berpantang.  Banyak menu yang boleh kita masak dan lengkap dengan penyediaan.


Comments

Popular Posts