Mudahnya Bisnes Online

Teks : Anys Idayu Zakaria


Sangat senang dan mudah sebenarnya untuk memulakan bisnes online. Apa yang wajib ada ialah produk dan komputer atau laptop dan talian internet.  Jika sekarang sudah ramai yang ada gadget canggih yang boleh upload gambar terus melalui telefon. Itu lebih senang dan mudah kerana boleh saja dijalankan walau di mana kita berada. Bagi yang masih tercari-cari produk apa yang hendak dijual, mulakan dengan dropship. Pilih produk yang benar-benar menepati citarasa pelanggan atau dengan kata lain produk yang dapat membantu menyelesaikan masalah mereka. Jika masih tidak tahu juga bermula dengan dropship, jadikan kemahiran atau kepakaran, hobi sebagai salah satu cara untuk menjana income.  Contohnya jika kita minat menjahit manik, jadikan sebagai cara untuk menambah pendapatan. Jana pendapatan melalui hobi kita.
 
Bagaimana pula cara untuk kita buat pasaran atau memasarkan produk kita kepada orang ramai.  Mudah saja. Kita gunakan medium pemasaran percuma yang ada di internet sekarang ini. Banyak sebenarnya. Antaranya blog, facebook, fanpage, forum, Mudah.my.  Dan jika sudah ada modal sedikit barulah boleh upgrade kepada sistem yang lebih canggih. 


Blog adalah untuk cari goggle. Akan keluar link blog kita apabila pelanggan mencari produk. Pelanggan lebih meluas. Adakalanya ada yang suka ''goggle'' tentang sesuatu produk berbanding mereka mencari dalam facebook, fanpage atau mana-mana forum yang mereka sertai.  Atau mungkin mereka lebih suka mencari dan membaca kebaikan dan kelebihan produk terlebih dahulu sebelum membuat keputusan untuk membeli produk tersebut.  Jadi di blog kita bukan sahaja boleh promosi produk, kita boleh tulis tentang kelebihan dan kebaikan produk tersebut. Semakin rajin kita menulis, semakin tinggi traffic blog kita. Semakin ramai pengunjung yang melawat.  Dari situlah kita dapat tukar pembaca kepada pembeli.
Manakala promosi melalui facebook dan fanpage pula adalah untuk langkah permulaan.  Kita boleh perkenalkan dan promote pada rakan dan keluarga. Ini kerana di facebook rakan hanya orang yang kita kenali.  Jadi kita boleh mula mempromosi produk kita pada mereka.
ok, sebagai contoh jika kita minat menjahit manik.  Kita ambil beberapa keping gambar jahitan manik yang telah kita hasilkan untuk kita masukkan dalam facebook dan blog. Sebab itu telefon camera yang agak canggih lengkap dengan wifi atau talian internet ini penting. Mudah dan senang.  selepas ambil gambar kita boleh terus masukkan gambar-gambar tersebut dalam facebook.  Kemudian kita boleh maklumkan yang kita ada ambil tempahan untuk menjahit manik sebagai dalam gambar.  Jika masih malu atau segan, kita cuba saja masukkan gambar jahitan manik tersebut dalam facebook.  Saya percaya pasti ramai rakan-rakan kita yang akan mula bertanya. Bila sudah ada yang bertanya, kita bolehla mula bercerita.  Jangan malu untuk buka mula dan bercerita.  Bukan perlu dibayar.  Kita hanya cerita kebolehan kita. Insya Allah saya pasti dengan cara ini pasti ada orang yang mula hendak menempah. Cubalah!! Lihat sendiri hasilnya.
 
Manakala di blog pula, selepas masukkan gambar jahitan manik tersebut, kita boleh juga berkongsi cara-cara mudah untuk menjahit manik yang ringkas.  Kita boleh berkongsi apa sahaja panduan dan cerita tentang jahitan manik.  Bagi mereka yang sedang mencari panduan, mereka akan mula mencari di carian goggle.  
 

Senang je kan untuk mula. Yang penting kena berani mencuba dan rebut peluang yang ada. Jadi hari ini mari kita fikirkan apa hobi dan kelebihan yang kita ada. Yang boleh kita tukar untuk menjana pendapatan. 
*********************************************************************************

Pendaftaran untuk kelas asas blog dan fanpage masih dibuka.  11 kelas berlangsung serentak, sertai kami di alumni penulis dari rumah. Menawarkan kelas berikut :
1.       Kelas asas blog dan penulisan – sesuai bgi kalian yang ingin berkongsi pengalaman dan kepakaran, bina rangkaian sendiri dan follower tegar. Setiap orang sudah ada keunikan masing-masing, serlahkan bakat ini melalui blog. Tidak tahu menulis kami akan pandu melalui teknik yang mudah.
2.       Kelas asas blog dan fanpage (bisnes) bagi yang masih zero untuk memulakan bisnes online, kami sedia membantu menunjukkan jalan. Jika sudah ada produk masanya untuk promo. Jika tidak ada kami sediakan. Bermula sekarang, tidak terlambat untuk realisasikan impian 2013.
 
Bagaimana cara untuk mendaftar, senang sahaja. Boleh melalui :
sms/ watsapp : 017-7912993
isi borang tempahan di sini
 
 

Comments

Popular Posts