1 Syawal

Teks : Anys Idayu Zakaria
Foto : Carian goggle


Berlalu sudah 1 syawal, harini baru berkesempatan untuk menulis blog.  Agak sibuk dengan urusan mengemas rumah dan uruskan kelengkapan hari raya. Anak-anak yang gembira bila menyambut Syawal. Lebih-lebih lagi kakak.  Tahun ni, tahun ke dua kakak berpuasa penuh. Dah sekolah jadi lebih bijak bila bercerita tentang puasa dan syawal.
 
Tahun ini tahun pertama saya cuba memasak makanan untuk pagi Syawal.  Sebelum ini memang tak pernah pun masak apa-apa kerana tinggal bersama keluarga.  Jadi ibu mertua yang memasaknya.  Beberapa hari sebelum syawal, kakak sudah sibuk bertanya saya mahu masak apa di pagi syawal. Memang agak pening juga nak fikir.  Nak masak apa. Kalau masak makanan raya, pasti ke rumah nenek dan ibu mertua sudah terhidang juadah tersebut.  Jadi dalam kepala terfikir untuk masak nasi.
 
Mula-mula saya terfikir untuk masak nasi arab. Goggle la cara-caranya di internet. Aduh, bila baca-baca agak sukar juga.  Tambahan ini baru percubaan pertama. Risau juga tidak menjadi.  Ubah pada resipi lain pula. Tapi masih berfikir lagi apa juadah yang sesuai. Kebetulan sehari seblum syawal saya keluar membawa mak mertua belanja.  Jadi saya sambar saja bahan-bahan yang boleh digunakan untuk memasak nasi tomato. Kebetulan ayam sudah beli. Saya hanya beli bahan untuk masak nasi saja. Jadi saya pinjamlah buku resipi mak mertua.
 
Pulang ke rumah, belek-belek lagi buku resipi tersebut. Walhal bahan-bahan untuk memasak nasi tomato sudah beli. Masih juga mencari juadah yang sesuai. Tulah akibat rajin sangat memasak di dapur.hehehe. Kebetulan terlihat cara memasak nasi hujan panas.  Bahan-bahan pun mudah. Terus saya bercadang untuk memasak nasi hujan panas.
 
Memang seratus peratus ikut buku cara-cara untuk masak nasi. Ayam masak merah pula saya ikut cara sendiri kerana ini biasa dimasak. Akhirnya siaplah nasi hujan panas saya. Menjadi jugalah walau tak berapa cantik sebab saya terlupa hendak membeli beras yang khas untuk masak nasi seperti ini. Saya hanya menggunakan beras biasa saja.  Dapatlah saya bawakan untuk ma, mak mertua dan nenek.
 
Kakak makan dengan banyak sekali.  Katanya sedap juga mama masak. Padahal mama baru pertama kali cuma. Esoknya kakak minta lagi saya masak nasi tomato pula. Sebab saya sudah sebut-sebut hendak masak nasi tomato tapi jadi nasi hujan panas pula.
 
 
 
 
 
Beginilah rupanya nasi hujan panas yang telah saya masak.  Foto ni hasil carian goggle.  Maaf agak kelam kabut, tak sempat saya nak snap gambar.


*******************************************************************************

Sertai kami Alumni Penulis Dari Rumah. Menawarkan kelas berikut :
1. Kelas asas blog dan penulisan
-Sesuai bagi kalian yang ingin berkongsi pengalaman dan kepakaran. Bina rangkaian sendiri dan follower tegar. Setiap orang sudah ada keunikan masing-masing, serlahkan bakat ini melalui blog. Tidak tahu menulis kami akan pandu melalui teknik yang mudah.
2. Kelas asas blog dan fan page (bisnes)
Bagi yang masih zero untuk memulakan bisnes online, ami sedai membantu menunjukkan jalan. Jika sudah ada produk, masanya untuk promo. Jika tidak ada kami sediakan. Bermula sekarang, tidak terlambat untuk realisasikan impian 2013


Untuk pendaftaran, hubungi saya :
Sms/ watsapp : 017-7912993

 

Comments

Popular Posts